Siirry sisältöön

Virtuaalinen pakopeli uudistaa nuorten ammatillista kuntoutusta ja ohjausta

Nuorten ammatilliseen kuntoutukseen ja ohjaukseen tarkoitettu virtuaalinen pakopeli Learning Life – Mysteeri 24/7 julkaistaan 25.11.2021.

Nuorten ammatilliseen kuntoutukseen ja ohjaukseen tarkoitettu virtuaalinen pakopeli Learning Life – Mysteeri 24/7 julkaistaan 25.11.2021. Peli on yksi ensimmäisistä nuorten ohjaukseen kehitetyistä virtuaalisista hyötypeleistä. Pelin ovat tuottaneet Laurea-ammattikorkeakoulu, Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Hämeen ammattikorkeakoulu, ja sen kehittämisen on rahoittanut Kela.

Learning Life – Mysteeri 24/7 -pelin tavoitteena on ammatillisessa kuntoutuksessa olevien 16–29-vuotiaiden nuorten opiskeluvalmiuksien sekä arjen hyvinvointiin ja hallintaan liittyvien valmiuksien parantaminen. Pelin suunnittelussa ja testauksessa on ollut mukana nuoria sekä heidän kanssaan työskenteleviä ammattilaisia.  Nuoret ovat pitäneet peliä monipuolisena ja arjen ongelmiin pureutuvana. Heidän mukaansa pelin toiminnallisuuden kautta voi oppia asioita ja se on hyvä väline keskustelun avaajaksi. Pelaamisen jälkeen ohjaaja käy nuoren kanssa ohjauskeskustelun, jossa tarkastellaan pelikokemusta ja nuoren pelissä tekemiä valintoja sekä nuoren omaa elämäntilannetta. Ohjauksen tueksi on tuotettu ammattilaisen käsikirja ja pelin käyttöön tekninen ohje.

Pelissä on kolme kenttää, jotka ovat asunnon hankkiminen, työ- tai opiskelupaikan hankkiminen ja arjen hallinta. Pakopeliä pelataan joko Oculus Quest -virtuaalilaseilla tai tietokoneversiona PC:lla. Tehtävien ratkaiseminen vaatii muun muassa ongelmanratkaisutaitoja, ajanhallintaa, suunnitelmallisuutta ja motorisia taitoja sekä kykyä sietää stressiä, organisoida toimintaa ja hahmottaa tilaa. 

Peliä voivat hyödyntää Kelan toteuttamaa ammatillista kuntoutusta järjestävät palveluntarjoajat, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä alan koulutusorganisaatiot. Learning Life - Mysteeri 24/7 on ilmaiseksi ladattavissa Oculus Quest -kaupasta. 

Kelan rahoittama yhteishanke Mysteeri 24/7 alkoi vuoden 2020 alussa ja päättyy vuoden 2021 loppuun. Yhteistyökumppaneina ovat olleet muun muassa Espoon mielenterveysyhdistys EMY ry, Helsingin Diakonissalaitos, Hämeenlinnan kaupungin Etsivä nuorisotyö, Kainuun ammattiopisto, Kiipulasäätiö, Kulttuuripaja Marilyn, Kumppaniksi ry, Ohjaamotalo Espoo ja Valmennuskeskus Public.

Lue myös, miten Laurean eri alojen opiskelijat olivat mukana pelin suunnittelussa. 

Osalllistu Mysteeri 24/7 -hankkeen loppuseminaariin 25.11. Lue lisää. 

Lisätietoja: