Siirry sisältöön

Laurea ServiceDesk

Laurea-ammattikorkeakoulun tietohallinnon tuottama ServiceDesk-tukipalvelu auttaa opiskelijoita ja henkilökuntaa tietotekniikan akuuteissa ongelmissa. Tarvittaessa ohjaamme pyynnön muille tukipalveluiden asiantuntijoille.

Yhteystiedot ja aukioloajat

 

ServiceDeskin aukioloajat

Kesäaukioloaika 19.6.-6.8.2023

Avoinna arkisin: klo 8-16, kesällä klo 9-15

Portaali (Laurean tunnuksella): https://servicedesk.laurea.fi

Portaali muille käyttäjille: https://guestservicedesk.laurea.fi

Puhelin: (09) 8868 7112

Sähköposti: servicedesk@laurea.fi

Huom. Varaathan ajan etukäteen, mikäli tarvitset lähitukea. Näin varmistat että saat palvelua kun sitä tarvitset.

Häiriötiedotteet

 

Laurean käyttäjätunnukset ja salasanat

Käyttäjän tulee vaihtaa salasanansa 12 kuukauden välein, tai käyttäjätunnus lukkiutuu. Salasanan vanhentumisesta lähetetään käyttäjälle muistutus sähköpostitse 2kk ennen eräpäivää (Muistutusviestit ovat väliaikaisesti poissa käytöstä, mutta tulevat käyttöön käyttäjänhallintaprojektin myöhemmässä vaiheessa. Toistaiseksi suosittelemme seuraamaan Laurean työasemien Windows-käyttöjärjestelmän ilmoitusta vanhenevasta salasanastasi). Voit myös vaihtaa salasanasi, vaikka et olisi saanut muistutusviestiä sähköpostiisi. Salasanan voit vaihtaa seuraavasta linkistä:

https://iam.laurea.fi

Opiskelija: mikäli sinulla ei ole pankkitunnuksia, hae kertakäyttöinen salasana opintotoimistosta tai käy ServiceDeskissä (henkilöllisyys todistettava). Kertakäyttöisellä salasanalla tulee kirjautua https://iam.laurea.fi valitsemalla Laurea ADFS ja syöttämällä käyttäjätunnuksen sekä kertakäyttöisen salasanan. Opiskelijan tunnukset ovat voimassa hänen opiskeluoikeutensa ajan. Väärinkäytökset voivat aiheuttaa tunnusten sulkemisen.

Käyttäjätunnus ja salasana ovat henkilökohtaisia, eikä niitä saa luovuttaa toisten käyttöön. Henkilö on vastuussa omalla käyttäjätunnuksellaan tehdyistä väärinkäytöksistä.

Käyttäjätunnukset lukkiutuvat 30 vuorokauden kuluttua valmistumisesta tai eroamisesta. Tästä syystä valmistuvien opiskelijoiden on syytä ajoissa kerätä esim. henkilökohtaisilta verkko-asemiltaan ja sähköpostistaan kaikki tarpeelliseksi katsomansa tieto.

Vaihda tai uusi salasanasi »

Salatun sähköpostin lähettäminen Laureaan >

Löydät käyttösäännöt täältä »

Käyttäjänhallinnan kuvaus »

 

Palveluihin kirjautuminen

  • Kirjautuminen Laurean palveluihin kotikoneelta 

    Osa palveluista on saatavilla myös ulkoverkosta. Voit tällöin käyttää palvelua esim. kotikoneellasi tai mobiililaitteella, mikäli sovellus tukee mobiililaitteita. 

    Kirjaudu Laurean ulkopuolelta tarvittaessa Laurean käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

    Opiskelijoiden käyttäjätunnus ilmoitetaan muodossa käyttäjätunnus@laurea.fi 

    Esim. 0395677@laurea.fi

    Huom. @-merkistä huolimatta kyseessä ei ole sähköpostiosoite.

    Kirjaudu aina ulos sovelluksesta ja sulje selain kun et ole omalla henkilökohtaisella laitteellasi.

  • Haka -kirjautuminen 

    Haka on Suomen korkeakoulujen yhteinen käyttäjätunnistusjärjestelmä. Haka mahdollistaa Laurean tunnuksilla kirjautumisen muiden korkeakoulujen sovelluksiin, joiden käyttöön Laurealle lupa on erikseen annettu. Haka-kirjautumista tarvitset esimerkiksi kirjautuessasi 

    1) HAKA – kirjautuminen alkaa valitsemalla HAKA-vaihtoehto

    2) Valitse organisaatio, esim. Laurea-ammattikorkeakoulu 

    3) Kirjaudu Laurean tunnuksella ja salasanalla tarvittaessa. 

    Ongelmatilanteessa ota yhteyttä Laurean ServiceDeskiin.

  • Canvas kurssikutsun hyväksyminen 

    Jos olet saanut sähköpostiisi kutsun Canvas -kurssille, sinun tulee ensin hyväksyä kutsu päästäksesi työtilaan ja aloittaaksesi opinnot.

    Lue ohjeet miten kurssikutsu hyväksytään ja miten kirjaudutaan Canvas -työtilaan.

  • Canvas-kirjautuminen 

    Kun olet Laurean opiskelija, aktivoi Laurean tunnus ennen Canvas-oppimisalustalle kirjautumista. Canvasiin kirjaudutaan osoitteessa canvas.laurea.fi. Jos olet opiskelijana jossain toisessa suomalaisessa korkeakoulussa, voit vaihtoehtoisesti käyttää oman korkeakoulusi Haka-tunnusta rekisteröimällä sen Canvasin kirjautumissivulla.

    Jos haluat antaa opintojaksopalautetta Laurean Pakissa, tarvitset Laurean käyttäjätunnusta. Kirjaston lisensioitujen e-aineistojen käyttöoikeudet ovat korkeakoulukohtaiset. Laurean käyttäjätunnusta voit tarvita e-aineistoihin, joihin omalla korkeakoulullasi ei ole lisenssiä. Lisätietoja materiaaleista saat tarvittaessa opintojakson vastuuopettajalta. 

  • Toisen korkeakoulun tunnuksen rekisteröinti Canvasia varten 

    Mikäli korkeakoulusi on jokin näistä:  
    Arcada, HAMK, KAMK, Karelia, LAB, OAMK, Savonia, SeAMK, TAMK, XAMK

    • Avaa Canvasin etusivu (https://canvas.laurea.fi)
    • Valitse HAKA-kirjautumisen kohdalta ”Rekisteröi ensin Haka-tunnuksesi”
    • HUOM! Kysyttäessä tulee HETU luovuttaa, sillä varmistetaan rekisteröitävän tunnuksen ja Laurean järjestelmään kirjatun henkilön yhteys.

     

    Muut korkeakoulut:

Laurean käyttämät Microsoftin pilvipalvelut kuten Intranet, OneDrive ja Teams vaativat kaksivaiheista tunnistautumista.

Tutustu kaksivaiheisen tunnistautumisen ohjeeseen 

Uusi opiskelija!

Aktivoi käyttäjätunnuksesi ennen opintojen alkua

Voit aktivoida tunnuksen 5 vuorokautta ennen opinto-oikeuden alkamista suomalaisilla pankkitunnuksilla. Aktivoi tunnuksesi ennen ensimmäistä koulupäivääsi.

Lue ohjeet