Siirry sisältöön

Laurean pedagoginen ohjelma vastaa korkeakouluoppimisen muutosvaateisiin

Laurea-ammattikorkeakoulu on julkaissut pedagogisen ohjelmansa vuosille 2023–2025.

Laurean pedagoginen ohjelma syntyi yhteiskehittämisellä noin sadan laurealaisen voimin. Ohjelmaan valitut teemat ja painopisteet nousivat Laurean strategiasta, opiskelijapalautteista ja Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) laatuauditoinnista. Laurea-ammattikorkeakoulun opetuksesta vastaava vararehtori Katri Ojasalo näkee ohjelman toimivan selkeyttävänä tiennäyttäjänä arjen työssä ja siksi parantavan myös oppimista, jaksamista ja hyvinvointia muuttuvassa korkeakoulukentässä.

– Muutokset yhteiskunnassa, työelämässä ja koulutuspolitiikassa haastavat korkeakouluyhteisöjen hyvinvoinnin ja oppimisen ilon. On tärkeää, että meillä on yhdessä piirretty kartasto, joka ohjaa tekemistämme, kohdistaa oikein voimavarojamme ja rakentaa keskuuteemme yhteistä ymmärrystä. Uskon, että tämän kartan avulla olemme jatkossa entistä vahvempi ja vetovoimaisempi korkeakoulu.

Uudistustyön sisäisenä tarkoituksena oli selkeyttää ja yhtenäistää pedagogisen ajattelun ja johtamisen linjauksia, sanoittaa opetustoiminnan tavoitteita arjen tekemisessä ja tukea osaltaan korkeakoulun strategisia tavoitteita. Pedagogisessa ohjelmassa kuvataan ja määritellään korkeakoulun tapaa ajatella oppimisesta, opettamisesta, osaamisen kehittämisestä sekä kumppaneiden roolista.

Opiskelija ja työelämälähtöisyys pedagogiikan keskiössä

Pedagogisen ohjelman priorisoituja teemoja ovat muun muassa opiskelijan osaamisen arviointi, aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, opintojen aikana työssä hankittavan osaamisen opinnollistaminen, kansainvälistymisen, yhteisöllisyyden ja monikulttuurisuuden huomioiminen oppimisessa sekä tutkitun tiedon hyödyntäminen kehittämistyössä. Laurealaisen pedagogiikan yksi tarkimmin varjelluista kulmakivistä on oppiminen Learning by Developing -mallin avulla. Kiitelty ja tunnustettu kehittämispohjaisen oppimisen LbD-malli, jossa opiskelija oppii työelämälähtöisten toimeksiantojen kautta, on Laurean pedagogiikan uniikki ydin. Oppiminen yhteistyökumppanuuksien ja TKI-hankkeiden avulla sekä verkostojen tärkeys ovat niin ikään huomioitu huolellisesti ohjelman sisällössä. 

Yksi merkittävistä muutoksista on digitaalisten ja itsenäisesti opiskeltavien osien lisääminen koulutusohjelmiin. Itsenäisesti opiskeltavia osia hyödynnetään oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisesti, jotta opettajan aikaa vapautuu aiempaa enemmän yksilölliseen ohjaamiseen, arviointiin ja palautteen antamiseen. Kaiken keskiössä on opiskelijan yksilöllisen taustan ja henkilökohtaisten tavoitteiden aiempaa perusteellisempi ja joustavampi huomioiminen. Opiskelijan tulee kokea, että hänen on mahdollista vaikuttaa oman oppimispolkunsa ja henkilökohtaisten osaamis- ja uratoiveittensa saavuttamiseen.

Pedagogisen ohjelman tärkein hyötyjä on oman oppimisprosessinsa johtajana toimiva opiskelija. Laurean opetustoiminnan johdon tahtotila on, että pedagogisen ohjelman linjaukset sisäistettäisiin laajasti koko korkeakoulussa niin, että se ohjaisi jokaisen laurealaisen työtä.

– Jotta korkeakoulu varmistaa jatkossakin osaavien, sivistyneiden ja itsellisesti ajattelevien opiskelijoiden saattelemisen kohti ammatillisia tavoitteita parhaalla mahdollisella tavalla, on pedagogisen ohjelman jalkautuminen korkeakoulun toimintaan tärkeä haaste. Ohjelma on suunnattu koko korkeakoululle ja se toteutuu vain yhteisöllisesti, yhteisellä tahtotilalla. Toivon, että jokainen ottaisi haasteen ylpeästi vastaan, Laurean pedagogiikasta vastaava johtaja
Pauliina Nurkka muistuttaa.

Laurea-ammattikorkeakoulun pedagoginen ohjelma esiteltiin korkeakoulun henkilökunnalle lukuvuoden avajaisissa Helsingissä, hotelli Scandic Marinassa 11. elokuuta 2023.

Laurean pedagoginen ohjelma

Lisätietoja:

  • Pauliina Nurkka
  • Johtaja
  • Pauliina.Nurkka@laurea.fi
  • Puh (09) 8868 7885
  • Pauliina vastaa opiskelijoiden ohjauksen, urapalveluiden, opiskeluhyvinvointia ja opiskelukykyä tukevien palveluiden sekä pedagogisen kehittämisen johtamisesta.