Siirry sisältöön

YAMK-opiskelija Tero: ”Opinnot avasivat urapolun ohjelmistojen energiatehokkuuden parissa”

Tero Niemi opiskelee Laurean Kestävän kasvun ja yhteiskuntavastuun johtamisen YAMK- koulutusohjelmassa. Hänelle on ollut tärkeää liittää opiskelu ohjelmistoalan työpaikkansa vastuullisuuskysymyksiin, ja opinnot ovatkin jo avanneet uuden urapolun ohjelmistojen energiatehokkuuden parissa.

YAMK-opiskelija Tero Niemi aloitti syksyllä 2022 Laurean Kestävän kasvun ja yhteiskuntavastuun johtamisen koulutusohjelmassa. Tero on valmistunut aikoinaan Laurean tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta, jonka loppusuoran työharjoittelusta käynnistyi työura ohjelmistojen parissa. 

Lisäkouluttautuminen oli Teron suunnitelmissa pitkään valmistumisen jälkeen. Ennen nykyisiä YAMK-opintojaan Tero kävi muun muassa tietojohtamisen erikoistumisopintoja, jotka eivät kuitenkaan vieneet tutkintoon asti. Sitten perhe, talonrakennusprojekti ja työt täyttivät elämän useammaksi vuodeksi.

YAMK-opintoihin Tero haki ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten, mutta ovet eivät tuolloin valintakokeella haettavaan koulutukseen auenneet. Kestävän kasvun ja yhteiskuntavastuun johtamisen koulutusohjelmaan Tero päätyi hakemaan tuttavan vinkistä. Hakeminen tapahtui tällä kertaa tehtävillä, mikä soveltui Terolle koetta paremmin. Tilanne oli myös siinä mielessä erilainen, että koulutuksen aihe puhutteli Teroa vahvasti ja valintakoetehtävät olivat hänestä aidosti kiinnostavia.

Parempi maailma bitti kerrallaan

Terosta parasta YAMK-opinnoissa on ollut se, että hän on voinut tehdä niitä omaan työhönsä liittyen; moniin kurssitehtäviin on jo opintojen alkuvaiheessa voinut hakea itselleen ja työpaikalleen relevantin kulman. Kaikille pakollisien ydinopintojen jälkeisiä valinnaisia kursseja voi räätälöidä vielä enemmän. 

– Minulle oli selvää, että tekisin opintoja ja niihin kuuluvia projekteja työpaikkani vastuullisuusasioiden ympärillä, Tero kertoo,

– Kestävän kasvun ja yhteiskuntavastuun johtamisen koulutusohjelma on kuin tehty minulle, koska olen tällainen maailmanparantaja – ehkä bitti kerrallaan.

Terolle tärkeitä teemoja ovat energianhallinta- ja kulutus. Ne ovat yksi osa ohjelmistojen vastuullisuutta. Teron kohdalla ohjelmistojen energianhallinta on noussut esiin esimerkiksi energiatehokkaan älytalon rakentamisen yhteydessä, mutta myös työtehtävissä. Koska ohjelmistot kuluttavat energiaa, olisi järkevää pohtia mitä ja miten asioita tehdään.

–   IT-maailmassa, esimerkiksi tiedonsiirrossa, on paljon energiankulutukseen vaikuttavia yksittäisiä ”pikkujuttuja”, mutta kun niitä tehdään miljoonia, niin huomion kiinnittäminen valintoihin onkin aika merkittävä asia, Tero kertoo.

Opinnot johtivat maailman ensimmäisen Green Code -asiantuntijan rooliin

Heti YAMK-opiskelupaikan varmistuessa Tero sopi yhteisen tapaamisen koulutuksen johtavan opettajan sekä työpaikkansa Digian vastuullisuusjohtajan ja ympäristövastuullisen kanssa. Palaverissa käytiin läpi koulutusohjelman sisältöjä Digian näkökulmasta ja esiin nousi green code -osaamisen tarve eli ohjelmistojen energiatehokkuuskysymykset.

Niin Tero päätyi opintotehtävän johdattamana Digialla osa-aikaiseksi Green Code -asiantuntijaksi. Teron Green Code Expert -titteli on maailmanlaajuisestikin ensimmäinen; muun työn oheen tullut uusi tehtävä on puolen vuoden kokeilu, jonka tavoitteena on saada asiakas, joka maksaa energiatehokkaamman ohjelmiston tekemisestä. 

–  Itselläni on tavoitteet paljon korkeammalla, Tero toteaa, – haluan saada suuren ohjelmistotalon tekemään energiatehokkaampia ohjelmistoja ja lisäämään tietoa niistä.

”Uteliaisuuden voi säilyttää läpi elämän eikä uuden opiskelua tarvitse missään vaiheessa lopettaa”

Tero opiskelee kokopäivätöiden ohessa. Opintojen alkuvaiheessa opiskelutahti on ollut tiivis. Oman aikansa Tero on saanut riittämään niin, että ei tavoittele täydellisyyttä joka kurssilla:

–  Minulla on opiskelussa sellainen ajatus, että valitsen taisteluni: tietyt kurssit ovat lähempänä omaa ajatusmaailmaani ja sitä mitä tunnen tarvitsevani ja toiset enemmän hyvä tietää -osastoa, joiden tehtävissä keskityn aiheessa pysymiseen ja ajoissa palauttamiseen, Tero kertoo.

Tero tekee usein iltaisin tehtäviä saman pöydän ääressä läksyjä tekevän lapsensa kanssa. Hän pitää tärkeänä sitä esimerkkiä, jota omalla opiskelullaan voi tarjota lapselleen: opiskelu on kivaa, se voi avata uusia ovia ja opiskella voi elämän eri vaiheissa – sitä ei tarvitse lopettaa toisen asteen tai yhden tutkinnon jälkeen. 

– Tietysti tällä IT-alalla tietynlainen jatkuva opiskelu on vähän sisäänrakennettu, kun aina tulee uutta teknologiaa, mutta sen lisäksi voi opiskella myös muuta, esimerkiksi jos haluaa vaihtaa alaa tai kehittää osaamistaan työuransa aikana, Tero sanoo, – Ylipäätään uteliaisuuden voi säilyttää läpi elämän eikä uuden opiskelua tarvitse missään vaiheessa lopettaa. Tämän viestin haluan omalla toiminnallani lapsellemme välittää.