Digitaalisten terveyspalveluiden kestävä kehitys vaatii ihmislähtöistä näkökulmaa
Suomen telelääketieteen ja eHealth seuran järjestämä 28. kansainvälinen eHealth-konferenssi pidettiin 12.-13.10.2023 Laurea-ammattikorkeakoulussa Tikkurilassa, joka toimi myös tapahtuman toisena pääjärjestäjänä. Konferenssin teemana oli ”Human-oriented Approach in eHealth and Digital Services”.
Ihmislähtöisyyden merkitys korostuu terveydenhuollossa ja sosiaalipalveluissa erityisellä tavalla. Sote-alaan kohdistuvat säästöpaineet ja henkilöstön kuormitus ovat usein esillä mediassa. Digipalveluilla tavoitellaan kustannustehokkuutta ja säästöjä kamppailtaessa globaalien haasteiden kuten väestön ikääntymisen, heikkenevän huoltosuhteen ja kansainsairauksien kasvun kanssa. Euroopan Union jäsenmaiden strategiat tavoittelevat kansalaisille aktiivisempaa roolia oman terveytensä ylläpidossa ja edistämisessä. '
Kestävässä kehityksessä on keskeistä turvata nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet. YK:n kestävän kehityksen agendan 17 tavoitteesta yksi koskee erityisesti terveyttä ja hyvinvointia. Tämän vuoden konferenssin avauksissa käsiteltiin kestävän digitaalisen terveyden huollon ja haavoittuvien ryhmien asemaa. Jotta digitaalisten palveluiden laatu- ja eettisyyslupaukset voidaan saavuttaa, täytyy ammattilaisten digiosaaminen turvata.
Konferenssin teemoissa käsiteltiin tiedon toisiokäytön vaatimuksia ja mahdollisuuksia sekä tekoälyratkaisujen standardoinnin tarvetta. Ihmislähtöisten palveluiden kehittämiseksi kansalaisten ja ammattilaisten monialainen osallistaminen on olennaista. Uutuusteemana konferenssissa oli ’Yhtenäinen terveys’, joka toi myös eläinlääketieteen ja suunterveydenhuollon edustajat saman katon alle keskustelemaan digitalisaation vaikutuksista alojen kehitykseen. Myös tekoälyn mahdollisuudet ja tietoturvan merkitys nousivat konferenssin avauksissa toistuvasti esiin.
Digipalveluiden kehittäminen vaatii yhteistyötä paitsi uusilla hyvinvointialueilla, myös Euroopan tasolla ja globaalisti, jotta niiden mahdollisuudet saadaan valjastettua palvelemaan käyttäjiä kestävällä tavalla. Konferenssin yhteydessä osallistujilta kerättiin heidän ajatuksiaan digitalisaation tulevaisuudesta ja sen tuomista haasteista ja mahdollisuuksista videohaastattelujen ja podcastien muodossa. Konferenssin palautteessa osallistujat toivat esiin yhteisen keskustelun ja verkostoitumisen tärkeyden. Seuraavan kerran kokoonnumme konferenssin merkeissä 14.-15.11.2024 Tampereella teemalla “From Research to Impact on Digital Health and Welfare Services”.
Outi Ahonen, hallituksen puheenjohtaja
Paula Veikkolainen, hallituksen jäsen & viestintävastaava