Siirry sisältöön

Henkilökohtainen ohjaus ja osaamisperustaisuus ovat onnistumisen avaimet palkitussa L160-ohjausmallissa

L160-ohjausmalli tukee kesken jääneitä opintojaan jatkavien opiskelijoiden valmistumista. Reilut kaksi vuotta kehitetyn mallin käyttöönotto ja vakiinnuttaminen opiskelijoiden ohjaamiseen palkittiin tänä vuonna Laurean vuoden 2022 pedagogisena tekona.

L160-opintojen ohjaukseen kehitetty henkilökohtaistetun pedagogisen ohjauksen malli tukee kesken jääneisiin opintoihin palaavia opiskelijoita vaikuttavilla keinoilla, joita on tänä vuonna vakiinnutettu käytäntöön kiitetyin tuloksin. Ohjausmallin käyttöönotto palkittiin Laurean vuoden 2022 pedagogisena tekona. 

Mukana yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun keinoin rakennetun ohjausmallin kehittämisessä ja käyttöönotossa on suuri työryhmä, johon kuuluu lehtoreita yli koulutusrajojen sekä esimerkiksi opintotoimiston ja hakijapalveluiden henkilöstöä. 

Ohjausmallin ideologiasta käytäntöön jalkauttamisen lisäksi vuonna 2022 on edelleen kehitetty ohjauksen yksittäisiä osia tarpeen mukaan. Lisäksi on lähdetty kokeilemaan uusia ideoita sekä siirtämään mallin rakentamisen myötä saatuja oppeja myös L160-opintojen ulkopuolelle.

Tarve prosessille kaiken alkuna

L160-ohjausmallin kehittäminen käynnistyi pari vuotta sitten. Silloin kaikille korkeakouluille oli auennut mahdollisuus luoda erillishaku henkilöille, joiden opinnot ovat jääneet kesken 160 opintopisteen suorittamisen jälkeen. Kun haku aukesi Laureassa, huomattiin pian tarve prosessille, jolla opintojen pariin palaavat opiskelijat ohjattaisiin oikeaan suuntaan ja saataisiin etenemään maaliin asti. 

Uusi ohjausmalli välähti ensimmäisen kerran ohjauksen ja opiskelijahyvinvoinnin johtaja Pauliina Nurkan ja opintopäällikkö Tanja Merentaivon kehityskeskustelussa, kun opintoihin paalaamiseen liittyviä ongelmia jo pitkään havainnoinut Merentaivo esitti idean lähteä rakentamaan näiden opiskelijoiden ohjausta tukevaa mallia.

– Ajatuksena oli luoda ”yhden luukun periaate” opintoihin palaaville opiskelijoille ja samalla kehittää ratkaisua heidän integroitumiseensa liittyviin haasteisiin, tiivistää Merentaivo.

Nurkka tarttui heti valmiilta tuntuvaan ajatukseen, alkoi ajaa innovaatiota eteenpäin ja ratkoa esimerkiksi rahoitusta: 

– Näin, että tässä on mahdollisuus saada suuri määrä joskus opintonsa keskeyttäneitä opiskelijoita valmistumaan, mikä on sekä opiskelijayksilöiden, Laurean että yhteiskunnan kannalta merkittävää, Nurkka kertoo.

Merentaivo korostaa, että Nurkan määrätietonen toiminta innovaation läpiviennissä oli ratkaisevaa ohjausmallin toteutumisen kannalta ja toteaa, että L160-malli on loistava esimerkki laurealaisesta halusta ja kyvystä tarttua ongelmiin ja kehittää uutta.

Henkilökohtaistavaa ja arvostavaa pedagogista ohjausta

Keskeinen L160-ohjausmalliin kuuluva ratkaisu on henkilökohtainen ja tiivis ohjaus, jossa nimetty ohjaaja ottaa kokonaisvaltaisesti ”kopin” opintoja jatkavasta opiskelijasta ja kulkee tämän rinnalla aina L160-opintojen alusta valmistumiseen asti. Opiskelija tietää aina, kehen ottaa yhteyttä, ja ohjaaja tuntee opiskelijan tilanteen ja voi räätälöidä tukea tämän tarpeen mukaan.

– L160-malli mahdollistaa sen, että meillä ohjaajilla on oikeasti aikaa opiskelijalle ja hänen tilanteensa ymmärtämiseen. Tämän merkitys on todella suuri, kertoo ohjaaja, lehtori Minna-Kaisa Lehtilinna

Toinen merkittävä ohjausmallin osa on sen toteuttama pedagoginen näkemys osaamisen tunnistamisesta. Mallin perustana on strateginen ajattelutapa, jossa opinnoissa on kyse osaamisesta ja osaamisen tunnustamisesta eikä pakollisista, vanhentuneista tai tekemättä jääneistä suorituksista. 

Osaamisperustainen arviointi ja Merentaivon sanoin ”hopsin luova ymmärtäminen” tuovat opintosuorituksiin joustoa ja esimerkiksi toisesta korkeakoulusta tai työelämästä saatu aikaisempi kokemus nähdään arvokkaana osaamisena, joka voidaan tunnistaa ja tunnustaa tutkintoon. 

– Arvostamme ja juhlimme tässä opiskelijan jokaista saavutusta: sitä mitä hänellä jo on ja sitä, mitä hänen on vielä mahdollista saavuttaa, kuvaa ohjaaja, lehtori Nina Lahtinen.

Henkilökohtaistavan ja opiskelijoita yksilöivän ohjauksen lisäksi L160-opintoihin on ohjausmallin yhteydessä ideoitu myös monia muita konkreettisia valmistumista tukevia keinoja, kuten esimerkiksi opinnäytetöiden ”leirit” ja viimeisimpänä vertaistukea ja yhteisöllisyyden tunnetta L160-opiskelijoille tarjoavat ”yhteislähtö L160-matkalle” -tapaamiset.

”Ratkaisu on enemmän kuin osiensa summa”

Tähän mennessä L160-opinnoista on valmistunut yhteensä 168 opiskelijaa; noin 150 opiskelijaa on parhaillaan suorittamassa opintojaan.

L160-ohjausmallissa on luotu ratkaisu, joka on ”enemmän kuin osiensa summa”, kuten sitä vuoden pedagoginen teko- palkintoehdokkuuden perusteluissa kuvataan.

Yksilön näkökulmasta kesken jääneet opinnot voivat vaikuttaa urakehitykseen mutta olla myös henkinen taakka, joka heijastuu elämän moniin osa-alueisiin myös työn ulkopuolella. Kun painolasti poistuu valmistumisen myötä, saattaa onnistumisen kokemus tuoda elämään paljon muutakin hyvää.

L160-toiminta ja siihen kehitetty ohjausmalli vastaa myös suoraan Suomen koulutuspoliittiseen tavoitteeseen lisätä korkeakoulutettujen määrää maassamme.

– L160-väylä ja sen kehittäminen on vastuun ottamista siitä, että koulutamme loppuun asti opiskelijamme, mutta tuemme samalla myös yhteiskunnallisia tavoitteita, Nurkka toteaa. 

Laurealle L160-ohjausmallin vaikuttavuus näkyy myös saatavassa rahoituksessa, jonka määrä on kytköksissä valmistuviin opiskelijoihin:

– Onnistuneesta opiskelijoita valmistumaan tukevasta ohjauksesta seuraa, että saamme kasvavan rahoituksen myötä entistä paremmat toimintaedellytykset, joilla valmistaa osaajia sekä kansallisille että globaaleille työmarkkinoille – eli toteuttaa meidän tehtäväämme yhteiskunnassa, Nurkka sanoo. 

Kehitystyössä opittu ”läiskyy” L160-opintojen ulkopuolelle

Monialaisen työryhmän tiivis yhteistyö on yhtenäistänyt Laurean sisäisiä toimintamalleja L160-opinnoissa. Ideoita, ajatuksia ja oppeja on jaettu tiimeissä, ohjausparityöskentelyn kautta sekä koko ryhmä yhteisissä viikkopalavereissa. 

– Sen lisäksi, että me mukana olleet olemme yksilöinä oppineet, olemme myös organisaationa oppineet valtavasti. Seuraavaksi opit läiskyvät L160-opinnoista toivottavasti muuallekin, ohjaaja, lehtori Minna Fred toteaa.

”Läiskymistä” on jo tapahtunutkin: ohjausmallin käytänteet eivät ole jääneet pelkästään L160-opintoihin, vaan mukana olevat ohjaajat ovat esimerkiksi soveltaneet niitä myös muiden opiskelijoiden tuutoroinnissa. Tulevaisuudessa vastaavanlaista ohjausta tullaa tarjoamaan vielä enemmän myös sisällä oleville opiskelijoille, jotka ovat jääneet opinnoissaan jälkeen tai tarvitsevat muuten tukea. Näin voidaan vähentää opintojen keskeytymistä ja samalla myös L160-opintojen tarvetta.

Merentaivo kertoo, että L160-ohjausmallin kehittäminen ja käyttöönotto on tuonut myös vahvaa osaamisperustaisen pedagogiikan ja ohjauksen ymmärrystä Laureaan.

Vuodelle 2023 L160-ohjausmallista on suunnitteilla julkaisu, joka käsittelee tätä osaamisen tunnustamiseen pohjautuvaa pedagogiikkaa ja jonka yhtenä tavoitteena on siirtää käytänteitä yleisemmin Laurean opetukseen.

Myös tämä ohjausmallin sisältyvän pedagogisen osaamisen määrätietoinen ”läiskyttäminen” yli L160-opintojen reunojen on merkittävää: se nimittäin vastaa yleiseen korkeakoulukentällä lähivuosina näkyvään opettajantyön paradigman muutokseen, jossa katsetta käännetään yhä selvemmin suorittamisen sijaan opiskelijan opintojakson tavoitteita vastaavaan osaamiseen. 

Lisätietoja:

  • Pauliina Nurkka
  • Johtaja
  • Pauliina.Nurkka@laurea.fi
  • Puh (09) 8868 7885
  • Pauliina vastaa opiskelijoiden ohjauksen, urapalveluiden, opiskeluhyvinvointia ja opiskelukykyä tukevien palveluiden sekä pedagogisen kehittämisen johtamisesta.