Siirry sisältöön

Barona haastoi YAMK-opiskelijat muotoilemaan liiketoimintaa

Avainkumppanimme Barona oli toimeksiantajana YAMK-opiskelijoiden opintojaksolla.

Kuvituskuva.

Syyslukukauden aikana Laurean YAMK-opiskelijat saivat haasteen. Haastajana toimi Laurean avainkumppani, Suomen suurin henkilöstöpalvelualan yritys Barona, joka oli toimeksiantajana liiketoimintamuotoilun projektissa. 

Baronan case-tehtävässä opiskelijoiden tarkoituksena oli kehittää testattavia liiketoimintamalli-ideoita hyödyntäen liiketoimintamuotoilun menetelmiä. Toimeksianto oli osa YAMK-opintojaksoa Liiketoimintamallien kehittäminen tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa. Barona toi opintojaksolle kolme eri aihetta, joista opiskelijatiimit saivat valita itseään kiinnostavimman.

- Tavoitteenamme tässä projektissa opiskelijoiden kanssa oli saada isompi joukko aivoja pohtimaan aihetta, jota meillä Baronalla on jo jonkin verran tutkittu. Opiskelijoilta toivoimme nimenomaan tuoreita ajatuksia ja boksin ulkopuolelta tulevia näkökulmia aiheisiin, kuvailevat projektin lähtökohtia toimeksiantajat Joonas Lyytinen ja Maria Nyman Baronalta.

”Aito kokemus liiketoimintamuotoilun menetelmien hyödyntämisestä”

Liiketoimintamuotoilu on liiketoiminnan kehittämistä muotoilullisin keinoin. Konkreettisesti tämä kehittäminen on yrityksen liiketoimintamallin muotoilua. Opintojaksolla muotoiltiinkin testattavia liiketoimintamalli-ideoita avainkumppani Baronan toimeksiantoon perustuen. Tavoitteena oli oppia liiketoimintamallin kehittämisprosessi ideoiden testausmenetelmineen.  

Yksi Baronan opiskelijoiden tarjoamista idea-aihioista liittyi ravintoloiden inventaarioihin ja inventaariotiedon siirron automatisointiin. Tähän haasteeseen tarttui myös YAMK-opiskelijat Hanna Valli ja Jukka Kantola oman tiiminsä kanssa.

- Tämä oli meille todella mielenkiintoinen ja hyödyllinen tosielämän toimeksianto, Valli ja Kantola tiivistävät kokemuksiaan projektista. 

- Opintojaksolla synty aito kokemus liiketoimintamallien kehittämisestä ja liiketoimintamuotoilun menetelmien hyödyntämisestä. Kun toimitaan oikean casen parissa aidossa maailmassa, tulevat esimerkiksi liiketoiminnan rajoitteet eri tavalla esiin – ja ne on otettava myös huomioon. 

Hanna Valli ja Jukka Kantola opiskelevat Laurean Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -YAMK-koulutuksessa. Molempien tausta on IT-alalla, mutta heidän projektitiimissään yhdistyi opiskelijoiden erilainen osaaminen ja työkokemus. Heidän tiiminsä eteni projektissa baronalaisten haastatteluiden ja palautteiden sekä usean iteraation kautta lopulliseen tuotokseen, joka opintojakson päätteeksi esiteltiin toimeksiantajille. 

- Liiketoimintamuotoilu ei ollut minulle aiemmin tuttua, joten tämän opintojakson myötä sain paljon uutta oppia esimerkiksi muotoilumenetelmien hyödyntämisestä, Kantola kuvailee opintojakson antia.

- Oli todella arvokasta oppia, että pääsimme kokeilemaan käytännössä muotoilun menetelmiä strategisessa kehittämisessä tai liiketoimintamallin kehittämisessä, Hanna Valli jatkaa.

Lopputuloksena vaikuttavia tuotoksia

Opintojakson päätteeksi opiskelijat pääsivät esittelemään lopulliset liiketoimintamalli-ideansa toimeksiantajille. Myös baronalaiset olivat tyytyväisiä projektin antiin:

- Olin todella vaikuttunut siitä, millaisia tuotoksia ja löydöksiä opiskelijoilla oli. Mikä teki erityisen suuren vaikutuksen, oli intohimo ja tarmokkuus, millä opiskelijat tarttuivat näihin toimeksiantoihin, kertoo palvelujohtaja Maria Nyman.

- Opiskelijoiden työssä oli selvästi nähtävissä, että heillä on vahvaa työkokemuksen mukanaan tuomaan ymmärrystä liiketoiminnasta, tällä hetkellä Baronan teknologiayksikön johtajana toimiva Joonas Lyytinen täydentää.

Esitysten jälkeen ideoita on tarkasteltu Baronalla ja erityisesti yhden opiskelijatiimin idea on herättänyt kiinnostusta:

- Tämä oli idea, jota emme olisi itse osanneet tulla ajatelleeksi. Otamme seuraavaksi tämän idean jatkotyöstöön ja mahdollisesti konkreettiseen toteutukseen asti, Lyytinen ja Nyman kertovat.

- Oli mielenkiintoista nähdä, miten opiskelijat olivat tässä ideassa hyödyntäneet opintojaksolla käytössä olleita menetelmiä. He olivat selvästi myös sisäistäneet, miten niitä liiketoiminnan kehittämisessä hyödynnetään.