Digitaaliset oppimisratkaisut
Laureassa opiskelijoille halutaan tarjota joustavia digitaalisia oppimisratkaisuja, kuten MOOCeja (massive open online course). Laurean MOOC-tiimi tarjoaa opettajille digipedagogista tukea ja materiaaleja, jotta opiskelijoille voidaan tarjota laadukkaita opintoja. Tutustu MOOC-tiimin toimintaan ja tuottamiin materiaaleihin alla tarkemmin!
Laureassa toimii digitaalisen yksikön dCELLin puitteissa MOOC-tiimi, joka keskittyy joustavien, digitaalisten oppimisratkaisujen kehittämiseen, rakentamiseen ja tarjontaan. Tiimi tarjoaa digipedagogista tukea opettajille ja asiantuntijoille laadukkaiden automatisoitujen opintojaksojen eli MOOCien kehittämiseen ja rakentamiseen. Tuki voi olla esimerkiksi digitaalisten työkalujen pedagogisen käytön konsultointia tai MOOCin digipedagogisten ratkaisujen yhteinen kehittämisprosessi, jossa MOOCien tekijöitä tuetaan pohtimaan MOOCin rakentamisen kannalta olennaisia kysymyksiä ja niihin etsitään yhdessä ratkaisuja. Tiimi huolehtii myös MOOCien koko elinkaareen ja ylläpitoon liittyvistä asioista ja ylläpitää valtaosaa Laurean automatisoiduista MOOC-opinnoista.
Digipedagogisen tuen ja MOOC-opintojen ylläpidon lisäksi tiimi tekee paljon kehittämistyötä. Viimeisimpänä tiimi on luonut MOOC-opinnoille laatukriteerit. Lisäksi tiimi julkaisee paljon MOOCeihin liittyvää materiaalia, kuten podcasteja ja artikkeleita.
Tutustu MOOC-tiimin tuottamiin materiaaleihin!
-
MOOC laatukriteerit
MOOCien laatukriteerit on hyödyllinen työkalu MOOCien rakentajille, sillä niissä on huomioitu erityisesti digitaaliseen, automaattisesti arvioituun oppimiseen soveltuvat periaatteet. Laatukriteerit on jaoteltu seitsemään eri teemaan: pedagogiset ratkaisut, ohjeistus, arviointi, sisältö, tekijäoikeudet & lisenssit, yhtenäinen visuaalinen ilme, sekä käytettävyys & saavutettavuus. MOOCien laatukriteereitä voi käyttää niin uuden MOOC-opinnon rakentamisen kuin olemassaolevan opinnon päivittämisen yhteydessä. Lisäksi kriteerit soveltuvat myös yleisesti MOOCien laadun arviointiin.
-
MOOCast - podcast sarja
-
Julkaistuja artikkeleita
Pekkarinen V., Uusi-Mäkelä M., Valsta S. & Tolonen T. (2023). Retention in MOOC courses – what can we learn? Laurea Long.
Pekkarinen, V. & Tolonen, T. (2022). Automatisoitu, vuorovaikutteinen ja pelillinen – monenlaiset MOOCit opetuksessa. Laurea Journal.
Köhler, H., Pekkarinen, V., Talasma, H., & Tiirikainen, P. (2021). "Pienikin kultahippu potilaan mieleen saattaa poikia myöhemmin kultaharkon” - MOOC:lla hoitava viestintä haltuun. Laurea Julkaisut 166, 70-76.
Pekkarinen, V. (2021). Rakentaisinko MOOCin vai en? Siinäpä vasta kysymys. Laurea Journal.
Pekkarinen, V. (2020). Automaattinen arviointi ja opintojen edistymisen seuranta Canvas verkko-oppimisympäristössä. Laurea Journal.
Pekkarinen, V. (2020). MOOCeja rakentamassa: Case Sotepeda24/7. Laurea Journal.
Lisätietoja:
- Virve Pekkarinen
- Kehityspäällikkö
- Virve.Pekkarinen@laurea.fi
- Puh 0504901919
- Tomi Tolonen
- Asiantuntija
- Tomi.Tolonen@laurea.fi
- Puh 0504143794
- Heli Kulomaa
- Suunnittelija
- Heli.Kulomaa@laurea.fi
- Puh (09) 8868 7440