AMK-Kiertotalous - Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin
KiertotalousAMK-hankkeessa uudistettiin monialaista ammattikorkeakouluopetusta laadukkaammaksi ja avoimemmaksi edistämällä kiertotalousosaamista ja yhteistyötä ammattikorkeakouluissa korostaen kansainvälisyyttä. Suunnittelussa ja pilotoinnissa käytettiin Teollisuus 4.0 -ajattelu- ja -toimintamalleja. Hankkeessa kehitettiin oppimisympäristöjä ja -menetelmiä hyödyntämällä mukana olevien 19 ammattikorkeakoulun vahvuuksia. Oppimisympäristöjen toimivuutta testattiin ammattikorkeakoulujen eri osaamisalojen kiertotalousopinnoissa. Uudenlaisen yhteistyön kokemukset ja hyvät käytänteet saatetaan pysyväksi osaksi AMK-kenttää, ja samalla vakiinnutetaan kiertotalousnäkökulmat osaksi opintosuunnitelmia.
- Toteutusaika:1.1.2018 - 31.12.2020
- Rahoittaja:OKM Erityisavustus
- Tutkimusohjelma:Palveluliiketoiminta ja kiertotalous
- Projektityyppi:Kansallinen TKI
- Teemat:Pedagogiikka ja yhteiskehittäminen
- Projektipäällikkö:Ritva Jäättelä
Hankekuvaus
Kiertotalous-AMK -hanke oli Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama 19 ammattikorkeakoulun koulutuksen kehittämishanke, jossa oli kaksi päätavoitetta. Yleisenä tavoitteena oli lisätä kiertotalouden roolia opetuksessa ja tki-työssä. Koulutuksen kehittämistavoitteena oli kiertotaloutta edistävän laadukkaan, avoimen ja kansainväliset näkökohdat huomioivan opetuksen suunnittelu ja pilotointi eri aloilla ja sisällöissä.
Koulutuksen kehittäminen perustui uusien yhteistyömallien kokeilemiseen ja käyttöönottoon ammattikorkeakoulujen ja niiden eri alojen kesken. Käytännön opetus- ja tki-toiminnassa tavoitteena oli luoda sekä uudenlaisia, yhteistyötä korostavia menetelmiä ja työtapoja sekä parantaa jo käytössä olevia. Käynnissä olevaan hanketoimintaan liittyvät synergiat kartoitettiin. Koulutuksen uudistaminen pohjautui Suomen kiertotaloustiekartan painopistealat huomioiviin Teollisuus 4.0 ajattelu- ja toimintamalleihin, joiden konkreettisena tavoitteena on muun muassa eri toimijoiden välisten teollisten symbioosien edistäminen.
Opetuksen kehittämisen kautta tunnistetaan liiketoimintapotentiaaleja paremmin ja voidaan kaupallistaa ne aikaisemmassa vaiheessa. Koulutuskulttuuri muuttuu avoimemmaksi ja opiskelijoiden ristiinopiskelu helpottuu. Hankkeella vahvistettiin ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan, koulutuksen ja opiskelun yhteyttä. Opetusta kehitettiin niin, että se sopii paremmin kansainväliseen toimintaympäristöön ja -kumppanuuksiin sekä valjastaa digitalisaation tehokkaan oppimisen välineeksi.