Siirry sisältöön

Uusi julkaisu: ”Tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnan kehittämisessä ja projektipohjaisessa oppimisessa”

Laurean liiketalouden opiskelijoilta ja henkilöstöltä ilmestyi tekoälyä käsittelevä julkaisu.

Kuvituskuva.

Laurean liiketalouden opiskelijat ja lehtorit kirjoittivat kevään aikana tekoälyjulkaisun ”Benefits from AI in Project-Based Learning and Business Development”. Julkaisun nimen mukaisesti teoksessa käsitellään tekoälyn hyödyntämistä Laurean projektijohtamisen koulutuksen (P2P) yritysprojekteissa sekä liiketoiminnan kehittämisessä.

Projektijohtamista opiskellaan Laureassa avainkumppaneiden ja muiden kumppaneiden toimeksiantamissa projekteissa. Kevään aikana tekoälyä hyödynnettiin monin eri tavoin ”tehostetusti” 15 kansainvälisessä yritysprojektissa. Projektiaiheet käsittelivät esimerkiksi markkinointia, palvelumuotoilua sekä yritysten kansainvälistämistä. Projektit kuuluivat Digital Marketing and Sales sekä Service Design -opintokokonaisuuksiin.

Tekoälyjulkaisussa opiskelijatiimit ja ohjaajat jakavat kokemuksia ja osaamista tekoälyn hyödyntämisestä liiketoiminnan kehittämisessä ja projekteissa käytännönläheisesti. Niinpä englanninkielinen julkaisu on suunnattu kaikille tekoälyä töissään käyttäville tai tekoälyn käytöstä kiinnostuneille.  Julkaisu käsittää 17 artikkelia, joiden kirjoittamiseen osallistui yhteensä 100 Laurean opiskelijaa, kansainvälistä vaihto-opiskelijaa, henkilöstön jäsentä sekä yhdysvaltalaisen kumppanikorkeakoulun (Mount St Joseph University) opiskelijaa.

Liiketalouden opiskelija Toini Sjögren yhteen vetää kokemuksiaan tekoälyn hyödyntämisestä kevään palvelumuotoiluprojektistaan:

– Kevään projektin myötä pääsimme oppimaan ja hyödyntämään tekoälyä uusilla tavoilla useissa eri tilanteissa, joita monet opiskelukaveritkaan eivät olleet aiemmin kokeilleet, hän kertoo.

 – Opin ja erehdyksen kautta saimme uskomattomia tuloksia tekoälyä hyödyntäen projektimme loppuraporttiin asiakkaallemme. Tekoälyä hyödyntäessä on tärkeää muistaa tarkistaa tuotoksen tulokset ennen kuin niitä jakaa tai antaa eteenpäin – tekoäly ei ole vielä riittävän luotettava, vaan ihmisen täytyy edelleen ottaa vastuu tuloksista.

Laurean liiketalouden lehtori Aapo Hollanti kannustaa opettajia ja oppilaitoksia tarttumaan tekoälyn käyttöön:

– Mielestäni Laurean henkilökunta tarttui oikealla hetkellä, oikeaan asiaan, kun tekoäly otettiin ennakkoluulottomasti mukaan opetukseen. Opiskelijat olivat haasteeseen enemmän kuin valmiita. Ei voi muuta kuin lämpimästi suositella muitakin oppilaitoksia ja korkeakouluja mukaan samanlaiseen toimintaan.

Julkaisun toinen toimittaja ja Laurean kansainvälinen harjoittelijaohjaaja kuvailee julkaisuprosessia:

– Tämä julkaisu on loistava esimerkki todella inspiroivasta opiskelijoiden, lehtoreiden ja työelämäkumppaneiden yhteistyöstä. Julkaisu vauhditti tekoälyn hyödyntämisen oppimista ja toisaalta tulevaisuuden tärkeitä taitoja  – yhteistyötaitoja, kriittistä ajattelua ja sopeutumiskykyä. Olen todella kiitollinen kaikkien julkaisusuun osallistuneiden omistautumisesta kirjoituksiin.

Julkaisun toimittamisesta vastasivat Laurean liiketalouden lehtori Tero Uusitalo ja kansainvälinen harjoittelija Tereza Malíková. Laurean Julkaisupalveluiden suunnittelija Maija Merimaa vastasi julkaisun ulkoasusta.

Tutustu julkaisuun Theseus-palvelussa

Lisätietoja: