Siirry sisältöön

USCO-hanke: Avoimuus on avain onnistumisiin

USCO-hankkeen Openness is a key to success –tilaisuus toi kansainväliset huippupuhujat K-Kampukselle Helsinkiin.

Vim Vanhaverbeke

Laurea-ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteisessä USCO-hankeessa on kehitetty suomalaisten yritysten valmiuksia digitalisaation hyödyntämiseen. Mukana on ollut kahdeksan organisaatiota, joista yksi on K-ryhmä.

30.10. K-ryhmä ja USCO-hanke järjestävät yhdessä Openness is a key to success –tilaisuuden, joka toi yhteen digitalisuuden, innovaatioiden ja data-analytiikan huippuasiantuntijat Suomesta ja maailmalta. Pääpuhujina kuultiin professsori Wim Vanhaverbekea (University of Surrey) sekä tohtori Mohammed Zakia (University of Cambridge).

Belgialainen professori Vanhaverbeke on tutkinut erityisesti innovaatioekosysteemejä ja avointa innovointia. Puheenvuorossaan hän keskittyi siihen, miten avoin innovointi voi hyödyttää yhteistyötä pienten yritysten sekä suurten organisaatioiden välillä.

Vanhaverbeken ensimmäisessä esimerkissä pieni startup hyödynsi ison korporaation hylkäämää teknologiaa ja kehitti siitä itselleen menestystuotteen. Toisessa päinvastaisessa esimerkissä pieni yritys kehitti suuryritys Phillipsille uuden teknologisen ratkaisun.

Cambridgen yliopistossa toimiva Mohammed Zaki puolestaan pureutui omassa esityksessään asiakaskokemuksen muutoksen yhä digitalisoituvassa maailmassa. Asiakaskokemusta voi lähestyä kolmesta näkökulmasta: digitalisuuden, fyysisen kokemuksen ja sosiaalisen ulottuvuuden. Kokonaisuutta voidaan hahmottaa kolmiulotteisessa avaruudessa.

-    Organisaatioiden haasteena on, miten ne kykenevät siirtymään perinteisestä positiostaan uuteen, jossa tarvitaan aivan uudenlaisia ominaisuuksia, Zaki kuvasi.

-    Esimerkiksi terveydenhuollossa on käynnissä muutos, jossa siirrytään vahvasti fyysisestä ja sosiaalisesta kokemuksesta digitaliseen – mutta samalla sosiaalinen vuorovaikutus huomioiden.

Aamupäivän tilaisuudessa kuultiin myös tapahtuman järjestäjän K-ryhmän kokemuksia siitä, miten datan avulla voidaan luoda entistä parempia palveluja asiakkaille. Data-analytiikan hyödyntämisestä K-ryhmässä voi lukea lisää aiemmasta artikkelista.

Lisätietoja: