Siirry sisältöön

Alum­ni­ta­ri­na: kas­vu­mark­ki­noin­tia Valiolla Laurea-opeilla

Vierailimme Valiolla ja tapasimme kasvumarkkinoinnin parissa työskenteleviä Laurean alumneja.

Kuvassa Valion kasvumarkkinoinnin tiimistä Nea Peltoniemi, Joonas Joutsen, Reetta Liekovuori ja Patrik Lehto.

Mitä tarkoittaa kasvumarkkinointi ja millaista osaamista kasvumarkkinoinnin tekijältä vaaditaan? Näihin kysymyksiin saimme vastauksia, kun tapasimme Laurea-taustaisia markkinoinnin osaajia elintarvikeyritys Valiolla.

Valiolla kasvumarkkinoinnista vastaa kuusihenkinen tiimi ja samasta tiimistä löytyy peräti kolme Laureasta valmistunutta tradenomia: Nea Peltoniemi, Joonas Joutsen ja Patrik Lehto. Heidän lisäkseen vielä neljäntenä Laurea-taustaisena tiimissä työskentelee opiskeluaikanaan markkinointiharjoittelijana Laureassa työskennellyt Reetta Liekovuori.

Kasvumarkkinointi on jatkuvaa ja ketterää kehittämistä

Pähkinänkuoressa kasvumarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinoinnin ja myynnin yhdistävää toimintaa, jossa datalähtöisyys on keskeisessä osassa. Tavoitteena on usein kasvattaa esimerkiksi verkkosivuston kävijäliikennettä, saada aikaan enemmän konversioita eli haluttuja kävijöiden toimintoja, ja sitä kautta tukea Valion kasvua niin kotimaassa kuin kansainvälisessä markkinassakin.

– Kasvumarkkinoinnin keskiössä ovat datan seuranta, mittaaminen, optimointi ja jatkuva kehittäminen. Eli jos jokin asia ei datan perusteella toimi, niin siihen reagoidaan nopeasti, kokeillaan ketterästi uutta ja koitetaan tehdä asia paremmin, syksyllä 2024 Valiolla B2B Growth Specialistina aloittanut Joonas Joutsen tiivistää.

Arjessa kasvumarkkinoinnin tiimi esimerkiksi tukee sisällöntuotantoa Valio.fi-sivustolla, joka on yksi Suomen suurimpia ruokamedioita.

– Käytännössä seuraamme vaikkapa somessa trendaavia ilmiöitä ja pyrimme sitten esimerkiksi reseptien ja muiden sisältöjen avulla houkutella kuluttajia meidän tuotteidemme pariin, Growth Specialist Reetta Liekovuori sanoo.

Digimarkkinoinnin työkaluja ja kokonaisuuden hallintaa

Kasvumarkkinoijien työkalupakista löytyvät tutut digimarkkinoinnin työvälineet: analytiikkaan liittyvät sovellukset kuten Google Analytics, sisällönhallinnan WordPress sekä erilaiset digi- ja somemainonnan ja markkinoinnin automaation työkalut.

– Jos mietitään työkalujen lisäksi osaamista ylipäänsä, niin tässä työssä tarvitaan ainakin loogista päättelyä ja kykyä tehdä päätöksiä analytiikkaan ja dataan perustuen, kertoo tuoreimpana tiimiin liittynyt Patrik Lehto.

– Kokonaisuuden hallinta ja strateginen näkemys ovat myös tärkeää. Meilläkin on käytössä lukuisia kanavia ja asiakaskokemuksen pitää olla ns. ”omnichannel” eli kaikki eri kanavat muodostavat saumattoman kokonaisuuden, Nea Peltoniemi jatkaa.

Projektit valmistivat työelämään

Kaikilla kolmella Laurea-alumnilla on takanaan opinnot Laurean liiketalouden projektijohtamisen P2P-opinnoissa; Nea valmistui vuonna 2015, Joonas 2016 ja Patrik vuonna 2021. Kukin on valmistumisen jälkeen työskennellyt erilaisissa markkinoinnin tehtävissä isoissa ja pienemmissä yrityksissä. Nea ja Joonas ovat myös jatkaneet opintoja kauppatieteiden maisteriksi työuran ohella.

Työelämä ja jatkuvasti muuttuva markkinoinnin maailma ovat vaatineet koko ajan oman osaamisen kehittämistä ja opiskelua matkan varrella. Mutta mitä ovat tärkeimmät opit opinnoista Laureassa?

– Juuri projektinhallinta on sellainen asia, joka on minulla jäänyt vahvasti muistiin opinnoista. Tunnen, että aikoinaan minun oli helppo lähteä työelämään, kun olin jo opinnoissa tehnyt oikeita projekteja, Nea Peltoniemi muistaa.

– Toinen tärkeä oppi työelämään on ollut itseohjautuvuus. Opiskellessa ei vastauksia tarjottu valmiina, vaan projekteja toteutettiin hyvin itsenäisesti, Joonas Joutsen jatkaa.

Tutustu liiketalouden opiskeluun Laureassa