YAMK-opinnäyte: Tuore strategisen johtamisen opinnäytetyö tarjoaa suosituksia organisaation laatustrategian vahvistamiseksi
Johanna Halisevan opinnäytetyö tarjoaa tutkimukseen perustuvaa tietoa ja käytännönläheisiä suosituksia konsultointipalvelun laatustrategian kehittämiseksi.
Uusi opinnäytetyö tarjoaa tutkimukseen perustuvaa tietoa ja käytännönläheisiä suosituksia konsultointipalvelun laatustrategian kehittämiseksi kansainvälisesti toimivalle ja kasvavalle IT-yritykselle. Työssä on tutkittu yrityksen konsultointipalvelun toimittamisen nykytilaa ja tunnistettu keskeisiä kehityskohteita, jotta konsultoinnin laatua voitaisiin jatkossa kehittää. Lisäksi työssä haluttiin tuoda esiin myös globaalien projektien onnistumia, jotta näitä hyviä oppeja voitaisiin skaalata yrityksen tuleviin hankkeisiin.
Tietointensiivisten konsultointipalveluiden laadun johtaminen tutkimuskohteena
Teoreettisessa osuudessa on tutkittu laadun johtamisen sekä tietointensiivisten palveluiden johtamisen teorioita ja laatumenetelmien soveltamista koskevaa tutkimustietoa. Yhteenvetona todetaan, että tietointensiivisten palveluiden laadun johtamisessa korostuvat jatkuvan parantamisen periaate, tietojohtamisen merkitys sekä asiakastarpeisiin vastaavien sisäisten toimitusprosessien määritteleminen.
Empiirisessä osuudessa on tutkittu konsultoinnin laadun nykytilaa organisaatiossa laadullisten haastatteluiden avulla. Tutkimus osoitti, että yritys toimittaa korkeaan asiantuntemukseen perustuvia ja korkealaatuisia konsultointipalveluja. Korkeampaa tehokkuutta toiminnassa voitaisiin kuitenkin saavuttaa kehittämällä globaalisti yhdenmukaisia työkäytänteitä sekä joustavia, mutta selkeitä konsultoinnin toimittamisen prosessimalleja.
Opinnäytetyön uudet löydökset
Tutkimuksen keskeiset löydökset osoittavat, että yrityksen kannattaa määritellä toimitusprosessit sekä niiden kontaktipisteet, kirkastaa toimittavaan tiimiin osallistuvien konsulttien roolit ja vastuut, sekä kehittää organisaation tietojohtamista. Tutkimustulosten perusteella on myös tärkeää panostaa konsulttitiimien psykologisen turvallisuuden tunteeseen sekä kannustaa konsulttien verkostoitumiseen, sillä tämä edistää myös korkean laadun tavoittelun sekä jatkuvan parantamisen kulttuuria organisaatiossa.
Ihmissuhdetaitojen merkitys korostuu laadukkaassa konsultoinnissa
Opinnäytetyön toteuttaja Laurean strategisen johtamisen YAMK-koulutuksesta Johanna Haliseva kommentoi tutkimustaan:
- Konsulttitalon tärkeä voimavara on koko organisaation tieto ja kokemus eri toimialoilta. Haastatellut konsultit nostivatkin verkostoitumisen tärkeäksi taidoksi ja huomauttivat, että olennaista tietoa saa usein kohtaamisista kollegojen kesken.
Konsulteilta edellytetään erityisosaamista ja tiedon soveltamisen kykyä, mutta tämän lisäksi tuloksissa korostuivat konsulttien vuorovaikutustaidot. Laadukas konsultointi syntyy kyvystä vastata asiakkaiden tarpeisiin ja ymmärtää heidän haasteitaan. Haliseva jatkaa:
- Eräs haastatelluista konsulteista sanoi, että ihmiset ovat liiketoiminnan ydin. Hän nosti esiin, että hänen tärkeimmät taitonsa konsulttina ovat empatia ja aito halu auttaa asiakkaita heidän ongelmissaan. Hän sanoi: Asiakas tietää mihin sattuu, mutta konsultin tehtävänä on ymmärtää mistä kipu johtuu ja kuinka se voidaan poistaa.
Tulosten soveltaminen
Opinnäytetyön tuottama tieto on sovellettavissa konsultointia tuottavien tai tietointensiivisten yritysten laadunhallintaan ja laatustrategian luomiseen sekä toteuttamiseen. Työssä esitetyt suositukset tukevat toiminnan skaalautuvuutta sekä kasvustrategiaa, ja tuovat näkyväksi miten tietointensiivisien palvelujen laatua voidaan johtaa tavoitteellisesti. Laadun parantamiseen tähtäävät suositukset ovat hyödyllisiä erityisesti organisaatioille, jotka tarvitsevat yhtenäisiä ja sovellettavia käytäntöjä laatujohtamiseen.
Tutustu Johanna Halisevan opinnäytetyöhön Konsultointipalvelun laatustrategia Theseus-palvelussa.
Lisätiedot
Johanna Haliseva
Strateginen johtaminen YAMK