Siirry sisältöön

Avainkumppanimme Valtion koulukodit: Haluamme olla mukana kouluttamassa tulevaisuuden osaajia

Valtion koulukodit ja Laurea ovat solmineet avainkumppanuussopimuksen. Kumppanuusyhteistyö alkoi vuoden 2022 alussa, ja osapuolet pääsivät tapaamaan kasvotusten maaliskuussa.

Kuvassa oikealta katsoen johtaja Krista Pahkin Laureasta, Valtion koulukotien kehittämispäällikkö Jani Meling, Valtion koulukodeista Vuorelan koulukodin johtaja Anna-Maija Kujala, Laureasta aluepalvelupäällikkö Irene Väkevä-Harjula, Laurean rehtori Jouni Koski ja vasemmassa laidassa Laurean sosiaalialan lehtori ja tutkintovastaava Pia Harju.

Valtion Koulukodit on erikoistunut tuottamaan palvelua, jossa vaativa sijaishuolto ja erityisopetus muodostavat kuntouttavan kokonaisuuden. Palvelun keskeisinä sisältöinä ovat lapsen kehitystason ja tarpeiden mukainen kasvatus ja ohjaus, erityisopetus, terveen psyykkisen kasvun tuki, perhetyö ja tarpeen mukaan mm. päihdetyö.

Vaativaan sijaishuoltoon tarvitaan kasvava määrä ammattilaisia 

Valtion koulukodit toteuttaa kehittämis- ja tutkimushankkeita. Nuorten ja heidän perheidensä kanssa työskentelyä sekä käytettäviä menetelmiä kehitetään tutkimustietoon nojaten. Koulukotien kokemusasiantuntijat ovat jo pitkään toimineet kehittämisen kumppaneina.  

- Haluamme omalta osaltamme olla mukana kouluttamassa tulevaisuuden osaajia. Vaativaan sijaishuoltoon tarvitaan kasvava määrä ammattilaisia ja on hyvä, jos jo opiskeluvaiheessa on mahdollisuus perehtyä työn vaatimuksiin, kommentoi Johtaja Anna-Maija Kujala Valtion Koulukodeista. 

Yhteistyö Laurean kanssa käynnistyy siten, että Koulukotien asiantuntijoita on mukana Sijaishuollon erityisosaaminen ja sosiaalialan vaikuttamistyö -opintojaksoilla. 

Moniammatillisella otteella terapeuttista laitoskasvatusta  

Valtion koulukodeissa työskennellään moniammatillisesti ja hoito ja opetus on yksilöllisistä tarpeista lähtevää sekä lapsia osallistavaa. Terapeuttinen laitoskasvatus on koulukodin työntekijöiden yhteinen ajattelutapa ja orientaatio. Sen mukaan työskentelyn lähtökohtana on sijoitetun lapsen elämäntilanteen erityisyyden tunnistaminen ja huomioiminen. Lapsille luodaan turvallinen ikätasoista kehitystä tukeva kasvuympäristö ja arjen struktuuri, jossa koulunkäynti ja sen tukeminen ovat merkittäviä.  

Kujala kertoo, että perustehtävän ja rakenteiden selkeys sekä pitkä kokemus vaativasta sijaishuollosta auttavat onnistumaan yhdessä tehtävässä työssä:

- Olemme tavoitteiden suhteen sinnikkäitä, emme luovuta.  

Kujala kertoo, että Koulukodit lähtee Laurean kanssa tehtävään yhteistyöhön avoimin mielin.

- Haluamme tarjota opiskelijoille mahdollisuuden harjoitteluun ja työssä oppimiseen. Tavoite on, että jatkossakin voimme saada ammattitaitoista henkilökuntaa lastensuojeluun ja opiskelija saa realistisen kuvan siitä mitä vaativa lastensuojelu on ja millaista on työskennellä valtion lastensuojeluyksikössä. 

Työ Koulukodeissa vaihtelevaa ja vaativuudestaan huolimatta palkitsevaa 

Kujala kertoo, että työ koulukodissa tarjoaa haasteita kehittämiselle ja isona työnantajana se pystyy tarjoamaan korkeatasoista täydennyskoulutusta mm. perhetyössä ja traumassa. Olemme tottuneet joustavaan työtapojen muokkaukseen eikä koulukodissa tarvitse tehdä työtä yksin.  

Laurean opiskelijoille Kujala korostaa työstä palautumisen merkitystä. Ala on vaativa mutta palkitseva. Opiskelijan on hyvä kiinnittää huomiota palautumisen rakenteisiin omassa elämässään, niitä tarvitaan sekä opiskeluaikana että myöhemmin työelämässä.

- Valtion Koulukodeissa on hyviä työkavereita ja auttava työyhteisö. Työ on vaihtelevaa ja työn vaativuudesta huolimatta näemme onnistumisia omassa työssämme ja lapsen edistymisessä, kuntoutumisessa ja kasvussa, Kujala painottaa. 

Lisätietoja: