Siirry sisältöön

Tutustu vuoden vaikuttavimpiin laurealaisiin innovaatioihin

Vuoden 2022 vaikuttavimmat pedagogiset teot, TKI-teot ja palveluteot julkistettiin Laurean lukuvuoden avajaisissa.

Mikä tekee uuden oppimisesta innostavaa ja edistää opintoja erityisellä tavalla? Miten TKI-toimintamme parhaimmillaan vaikuttaa yhteiskuntaan? Entä miten Laurean laadukkaat palvelut mahdollistavat opiskelijoiden sujuvan oppimisprosessin tai tukevat Laurean toiminnan jatkuvuutta ja kehittymistä? 

Näihin kysymyksiin kiinnitettiin huomiota, kun Laureassa valittiin viime vuosien tapaan vuoden vaikuttavimpia laurealaisia innovaatioita. Vuoden pedagoginen teko on Laureassa valittu vuodesta 2019 lähtien, jonka lisäksi palkitaan vuosittain myös vaikuttavimmat TKI-teot sekä palveluteot.

Vuoden vaikuttavimmat laurealaiset innovaatiot valittiin henkilöstön tekemien ehdotusten perusteella. Tunnustuksen saajat julkistettiin Laurean lukuvuoden avajaisissa elokuussa. Palkitut innovaatiot ovat:

  • Vuoden 2022 pedagoginen teko: L160-ohjausmallin käynnistäminen ja vakiinnuttaminen
  • Vuoden 2022 TKI-teko: TKI-hanke ja avainkumppanit kyberturvallisuuden moduulissa Cybersecurity Work-Life Practices
  • Vuoden 2022 palveluteko: Haavi-ryhmän toiminta Tikkurilan kampuksella

L160-ohjausmallin käynnistäminen ja vakiinnuttaminen

L160-mallin avulla on Laureassa saatu valmiiksi jo lähes 150 aiemmin kesken jäänyttä tutkintoa. L160 -erillishaku on avoinna kaikille, jotka ovat suorittaneet 160 opintopistettä suomalaisessa korkeakoulussa ja sen jälkeen keskeyttäneet opintonsa. Henkilökohtainen ohjaus tukee opintojen loppuun suorittamista.

”Kesken jäänyt tutkinto vaivaa opiskelijaa ja vaikuttaa hänen ammatilliseen itsetuntoonsa. Samoin korkeakoulu ei saa keskeytyneestä tutkinnosta rahaa. Ratkaisu on enemmän kuin osiensa summa. Sehän on aivan huima win-win-mahdollisuus.” 

Perustelu ehdotukselle.

Palkittu työryhmä: Pauliina Nurkka, Birgit Aurela, Minna Freud, Ilona Frisk, Saara Gröhn, Eeva Haikonen, Aida Hubanic, Johanna Häkkinen, Katja Hämäläinen, Hanna Jaakola, Annukka Jussila, Kirsi Kamphuis, Riikka Kanervo, Elina Kauhanen, Riikka Ketonen, Johannes Koskinen, Janika Kyttä, Nina Lahtinen , Outi Lappi, Irene Latva-Korpela, Kaija Marttila, Suvi Sivén, Riikka Sorri, Taru Tallgren, Seija Tiainen, Marja Vellonen, Sini Seppä-Kortelainen, Sanna Penttinen, Nina Ristivehmas, Satu Kaunio, Mari Koski, Kaisu Kettunen, Tanja Merentaivo, Hanna Mäkinen, Eija Mäkelä, Hanna Naarmala, Marjo Pääskyvuori, Tero Lääkkö, Matti Karhumäki, Marja Uschanov, Tuija Tuppurainen, Sanni Martikainen, Saara Vestu, Päivi Aho, Tiia Henriksson, Marko Wilen, Minna-Kaisa Lehtilinna ja Hanna Oksman.

 

 

 

 

TKI-hanke ja avainkumppanit kyberturvallisuuden moduulissa Cybersecurity Work-Life Practices

Tänä vuonna vuoden TKI-teon valinnassa pyrittiin otettiin huomioon vaikuttavuus, Laurean opiskelijoiden osaamisen kehittäminen, tulosten julkaiseminen ja käyttö opetusmateriaaleina sekä syntyneet uudet tuotteet, palvelut ja prosessit. Palkittu TKI-teko on TKI-hanke ja avainkumppanit kyberturvallisuuden Cybersecurity Work-Life Practice -moduulissa, jonka kolmella opintojaksolla toteutuu vaikuttavalla tavalla TKI-integraatio ja avainkumppaniyhteistyö.

”Moduulissa yhdistyy alueellinen vaikuttavuus avainkumppani- ja kumppaniverkoston edustajien kanssa ja sitä kautta syvemmän yhteistyön mahdollisuus ja luottamuksen rakentaminen kumppanuusverkostoon unohtamatta opiskelijoiden saavuttamaa ajantasaista osaamista sekä lupausten lunastamista opiskelijoiden ja kumppanien suuntaan.”

Perustelu ehdotukselle.

Palkittu työryhmä: Pasi Kämppi, Paresh Rathod ja Jyri Rajamäki.

Haavi-ryhmän toiminta Tikkurilan kampuksella

Palveluteko-tunnustuksen saajaksi sai esittää palvelua tai palvelutiimiä, joka on helpottanut tai edistänyt opintojen tai työnteon sujuvuutta tai mahdollistanut toimivan, kannustavan, vaikuttavan ja turvallisen opiskelun tai työnteon Laureassa.

Vuoden palveluteko -tunnustuksen sai Tikkurilan kampuksen Haavi-ryhmän toiminta. Haavi-ryhmä tukee opintojaksojen opettajien ja opettajatuutorin työtä sekä opiskelijoita tarjoamalla tukea kesken jääneisiin opintoihin.

”Haaviryhmän avulla helpotetaan ja edistetään opiskelijoiden opinnoissa etenemistä, mahdollisestaan opiskelijalähtöiset opintopolut ja osaamisen tunnistaminen sekä tunnustaminen. Haaviryhmän toiminta helpottaa ja keventää myös yksittäisten lehtorien työtä. Opiskelijat kokevat haaviryhmän hyvänä asiana."

Perustelu ehdotukselle.

Palkittu työryhmä: Riikka Ketonen, Irene Latva-Korpela, Marja Vellonen ja Sari Juvonen.