Siirry sisältöön

Opiskelijoilta uusia ideoita Lindströmin älykkään wc-tilapalvelun kehitykseen

Service Design -opintojaksolla kehitettiin ratkaisuja avainkumppani Lindströmin toimeksiannosta.

Kuvituskuva

Yksi Laurean avainkumppaneista on työvaate-, matto-, wc-tila-, teollisuuspyyhe-, ja ravintolatekstiilipalveluita tarjoava Lindström Oy. Lindström yksi Euroopan johtavista tekstiilipalveluyrityksistä, jolla on yli 170-vuotinen kokemus tekstiilialalta. He toimivat 24 maassa, Euroopassa ja Aasiassa.

Avainkumppanuuden myötä Laurea ja Lindström tekevät laaja-alaista ja tiivistä yhteistyötä muun muassa opiskelijaprojekteissa. Yksi esimerkki tästä on keväällä toteutettu projekti, jossa Laurean Service Design -opintojakson opiskelijat kehittivät ratkaisuja Lindströmin toimeksiantoon.

Toimeksiannossa keskiössä oli Lindströmin FlowAbility Washroom -palvelun  aloitusprosessin sujuvoittaminen. Palvelun avulla voidaan muun muassa pitää huolta siitä, että Lindströmin palveluiden loppukäyttäjillä on wc-tiloissaan aina riittävästi pyyherullia ja wc-paperia. Palveluun liittyvän sovelluksen kautta siivoojat voivat suunnitella työtään paremmin ja saavat tarvittaessa hälytyksen ajoissa mahdollisista puutteista kuten pyyherullan loppumisesta annostelijassa.

”Tuoreita ideoita opiskelijoilta”

Lindströmillä projektiin osallistuneita opiskelijoista ohjeisti toimeksiantoon Service Concept Designer Lyydia Pertovaara. Hän työskentelee Lindströmillä palvelukehityksen parissa ja on mukana suunnittelemassa niin uusia kuin jo olemassa olevia palveluja.

-    FlowAbility Washroom -palvelumme on ollut meillä jo hetken aikaa käytössä, mutta pyrimme kehittämään ja parantamaan sitä entisestään. Kun aloitimme tiiviimmän yhteistyön Laurean kanssa, huomasimme, että ottaisimme tähän kehitystyöhön erittäin mielellämme uusia ideoita opiskelijoilta, hän sanoo.
-    On tärkeää saada uusia näkökulmia siitä, miten asioita voisi ajatella toisin.

Uusia, tuoreita ideoita projektin aikana myös saatiin. Pertovaara kertoo, että opiskelijoiden esittelemiä ideoita tullaan mahdollisesti hyödyntämään tulevaisuudessa:

-    Esimerkkejä opiskelijoiden ideoista, joita meillä ei oltu tämän palvelun kohdalla vielä mietitty, olivat  sovelluksessa tarjottava chattipalvelu, jonka kautta siivoojat voisivat kysyä neuvoja toisiltaan, ja palvelusta tehdyt opetusvideot, joiden jälkeen olisi pieni testi opitusta, Pertovaara esittelee.

”Me opiskelijat saimme olla asiantuntijoita”

Yhteistyössä Lindströmin kanssa toteutetulle Service Design -opintojaksolle osallistui eri alojen opiskelijoita Laureasta. He kehittivät omia ideoitaan pienissä tiimeissä hyödyntäen palvelumuotoilun prosesseja. Yhden tiimeistä muodostivat toisen vuoden liiketalouden opiskelijat Maija Rautalahti sekä Janne Wuorenheimo yhdessä neljän muun opiskelijan kanssa.

-    Tämä oli mielenkiintoinen toimeksianto opiskelijan näkökulmasta. Toisaalta haaste oli selkeä, mutta samalla haastava, koska meillä oli aika vapaat kädet miettiä erilaisia ratkaisuja, Maija ja Janne kuvailevat.
-    Toimeksiannossa ei liikaa rajattu eri mahdollisuuksia, vaan me pääsimme oikeasti kertomaan, mitä meidän mielestämme kannattaisi tehdä. Me todella saimme olla asiantuntijoita.

Palvelumuotoilu menetelmineen ei ollut opiskelijoille tuttu ennen tätä opintojaksoa. Palvelumuotoilun prosessin seuraamisesta oli lopulta hyötyä:

-    Suurin oppi tässä projektissa oli ehkä se, että haastavalta tuntuviin ongelmiin voi löytyä yllättävän yksikertainen ratkaisu.