Siirry sisältöön

Opiskelijat ideoimaan some-markkinointia yhteisprojektissa IKEA Suomen kanssa

Opintojaksolla opiskelijat suorittavat digimarkkinoinnin sertifikaatin ja työskentelevät IKEA Suomen toimeksiannon parissa.

Marketing Communications Manager Johanna Granqvist ja Content Specialist Johanna Tirkkonen IKEA Suomelta.

Lokakuussa Laureassa on käynnistynyt ensimmäistä kertaa digimarkkinointiin keskittyvä Latest Trends of Social media and Digital Marketing -opintojakso. Siinä opiskelijat pääsevät syventämään osaamistaan sosiaalisen median markkinoinnissa niin teoriassa kuin aidossa työelämän kehittämishaasteessa. Yhteistyökumppanina opintojaksolla on mukana IKEA Suomi.

”Toivomme kekseliäitä ideoita opiskelijoilta”

Opintojakson aluksi IKEA Suomi esittelee opiskelijoille toimeksiantonsa, jota opiskelijatiimit lähtevät toteuttamaan. IKEA Suomen markkinointitiimissä työskentelevät Marketing Communications Manager Johanna Granqvist ja Content Specialist Johanna Tirkkonen ovat mukana projektissa mielenkiinnolla:

-    Tulemme varmasti saamaan opiskelijoilta hienoja, uusia ideoita. Uudet näkökulmat ovat juuri se juttu, miksi halusimme tähän projektiin lähteä mukaan, Granqvist tiivistää.

IKEA Suomen markkinointitiimi vastaa mm. mainonnasta, verkkosivusisällöistä, sosiaalisesta mediasta ja ostetun median sisällöistä. Paikallista tekemistä ohjaavat luonnollisesti maailmanlaajuisesti toimivan yrityksen linjaukset.

-    Olemme antaneet opiskelijoille taustatietoja toimintatavoistamme sekä tietyn viitekehyksen, mutta sen sisällä on runsaasti tilaa luovuudelle. Emme halua liikaa rajoittaa opiskelijoita, jotta saadaan aidosti kekseliäitä, uudenlaisia ideoita, Johanna Tirkkonen jatkaa.

Opiskelijat suorittavat arvostetun sertifikaatin

Opintojakson aikana opiskelijat pääsevät suorittamaan arvostetun kansainvälisen sosiaalisen median markkinoinnin IDM-sertifikaatin. Verkossa toteutettavan sertifikaatin avulla opiskelijat oppivat esimerkiksi suunnittelemaan sosiaalisen median markkinointikampanjoita, asettamaan liiketoiminnan kannalta oikeita tavoitteita ja seuraamaan niiden toteutumista sekä ymmärtämään vaikuttajayhteistyön toteuttamista.

Ammatillinen sertifikaatti on arvokas näyttö opiskelijoille, jotka haluavat kehittyä digimarkkinoinnin ammattilaisiksi. Myös IKEA Suomen Granqvist ja Tirkkonen näkevät sertifikaattien arvon:

-    Itsekin rekrytoivana esihenkilönä pidän todella arvokkaana, että opiskelija voi tällaisen avulla osoittaa osaamistaan somekentällä, Johanna Granqvist sanoo.

Konkreettinen kokemus työstä markkinoinnin parissa

Kaiken kaikkiaan teorian ja käytännön yhdistävä opintojakso aidon yrityksen aidon toimeksiannon parissa on opiskelijoille hyvä tilaisuus vahvistaa työelämätaitojaan. Todellisen projektin myötä heille avautuu konkreettisella tavalla se, mitä työ markkinoinnin parissa on.

-    Somessa sisällöntuotanto on vain pieni osa kokonaisuutta, vaikka se onkin kaikkein näkyvin osa, Content Specialist Johanna Tirkkonen muistuttaa.
-    Onnistuminen somessa vaatii paljon taustatyötä kohderyhmien, kampanjasuunnittelun, kanavavalintojen sekä lopuksi analytiikan osalta.

Opintojakso päättyy marraskuussa yhteisessä päätöstilaisuudessa, jossa opiskelijatiimit esittelevät tuotoksensa IKEA Suomen edustajille ja paras tiimi palkitaan.

Lisätietoja: