Siirry sisältöön

Laureasta osa Eurooppa-yliopistojen PIONEER-verkostoa: Laurea koordinoi muutosjohtamisen ja opetuksen kehittämistä

PIONEER-allianssi koostuu kymmenestä eurooppalaisesta korkeakoulusta, jota Euroopan komissio rahoittaa Erasmus+ -ohjelmasta vuosina 2025–2028. Allianssi kehittää yhteiseurooppalaista opetusta, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI), ekosysteemiyhteistyötä sekä kansainvälistä opiskelija- ja asiantuntijaliikkuvuutta.

Laurea kuuluu kymmenen eurooppalaisen korkeakoulun muodostamaan PIONEER-allianssiin, jota Euroopan komissio rahoittaa Erasmus+ -ohjelmasta vuosina 2025-2028. PIONEER-allianssi kehittää yhteiseurooppalaista opetustarjontaa, TKI-toimintaa, ekosysteemiyhteistyötä sekä kansainvälistä opiskelija- ja asiantuntijaliikkuvuutta. Kehittämistyössään PIONEER-korkeakoulut vastaavat tulevaisuuden kaupunkien kestävän kehityksen haasteisiin YK:n Agenda2030 strategisen tavoitteen 11 mukaisesti. Allianssin kehittämistoiminta on organisoitu kahdeksaksi temaattiseksi työpaketiksi. Laurean vetovastuulla on kaksi työpakettia: ’Transformative Leadership’ ja ’Challenge-based Education’.

Kesällä 2024 Laurea-ammattikorkeakoulu yhdessä muiden PIONEER-korkeakoulujen kanssa sai Eurooppa yliopisto -statuksen osana Euroopan unionin Eurooppalaiset yliopistot -aloitetta (European Commission DG EAC 2024). Aloitteen tavoitteena on eurooppalaisen yliopistostrategian (European Commission 2022) mukaisesti vahvistaa korkeakoulujen strategisia kansainvälisiä kumppanuuksia ja tiivistää niiden välistä yhteistyötä Euroopassa. PIONEER-allianssiin kuuluu yhdeksän korkeakoulua EU-maista (Alankomaat, Espanja, Italia, Portugali, Ranska, Saksa, Slovakia, Suomi ja Tsekki) ja yksi kumppanikorkeakoulu Sveitsistä. Ranskan Gustave Eiffelin yliopisto koordinoi PIONEER-allianssia ja sen kehittämistyötä.

Korkeakoulujen transformaatio ja muutosjohtaminen

Tulevina vuosina PIONEER-allianssissa tehdään merkittävää kehittämistyötä muutosjohtamisen ja korkeakoulujen kokonaisvaltaisen transformaation eteen. Tällä hetkellä nämä teemat ovat vahvasti esillä eurooppalaisessa korkeakoulutusta käsittelevässä poliittisessa ja strategisessa keskustelussa (Bunescu & Estermann 2021).

– Eurooppalaiset korkeakoulut toimivat turbulentissa maailmassa, jossa niiden rahoituskehys jatkuvasti tiukkenee ja jossa ne kilpailevat lahjakkaista opiskelijoista ja osaavista työntekijöistä muiden maanosien korkeakouluja vastaan. Lisäksi työmarkkinoiden osaamis- ja muut tarpeet ovat jatkuvassa murroksessa, mikä edellyttää aiempaa ketterämpää johtamiskulttuuria, tulevaisuuden ennakointikykyä sekä vahvempaa tiedolla johtamista, kertoo kehittämistyön lähtökohdista lehtori, työpaketin vetäjä Taru Maamies Laureasta.

Laurean koordinoimassa muutosjohtamista käsittelevässä työpaketissa selvitetään aluksi sitä, mitä vahvuuksia sekä mahdollisia haasteita ja tulevaisuuden tarpeita PIONEER-korkeakouluilla on muutosjohtamisen kysymyksissä. Kehittämistyötä tehdään kolmella tasolla: korkeakoulujen sisäisesti, niiden välillä sekä alueellisten sidosryhmien kanssa. Saksalaispartneri TH Köln, joka osallistuu työpaketin koordinointiin, tuo vahvan teoreettisen osaamisen muutosjohtamisen teemaan.

Työpaketissa on tarkoituksena tunnistaa muutosjohtamisen kannalta konkreettisia kehittämiskohteita sekä toimivia käytänteitä, joilla voidaan tukea korkeakoulujen kestävää ja pidemmän aikavälin transformaatiota. Korkeakoulujen johtoa ja kaikkia eri henkilöstöryhmiä osallistetaan muutosjohtamisasioiden käsittelemiseen. Kartoitusprosessin tuloksena saadaan tietoa siitä, mitä korkeakoulukohtaisia kehittämistoimenpiteitä eri henkilöstöryhmille tarvitaan sekä luodaan yhteinen käsitys PIONEER-korkeakoulujen välillä siitä, mitä muutosjohtamisella tarkoitetaan ja ymmärretään. Kartoituksen pohjalta valitaan joukko muutosjohtamisen pilottihankkeita, joissa muutosjohtamista lähdetään kehittämään kaikissa kymmenessä PIONEER-korkeakoulussa.

Myös korkeakoulujen alueellisen osaamisympäristön erityispiirteiden tunteminen on muutosjohtamisen kannalta tärkeää, jotta ekosysteemiyhteistyössä kyetään tarkoituksenmukaisella tavalla vastaamaan eri sidosryhmien nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin.

Korkeakouluopetuksen eurooppalainen yhteiskehittäminen        

PIONEER-allianssin toiminnassa on ennen kaikkea kyse strategisesta ja systeemisestä korkeakoulutuksen kehittämisestä Euroopassa aikana, jolloin oppiminen kaikkiallistuu ja opiskelijoiden opintopolut henkilökohtaistuvat entisestään. Tavoitteena PIONEER-partnereilla on tuottaa monimuotoista, tutkittuun tietoon ja osaamiseen perustuvaa koulutustarjontaa, joka vastaa tulevaisuuden kaupunkien kestävän kehityksen tarpeisiin Euroopassa.

– PIONEER-korkeakoulujen yhteisten opetussuunnitelmien kehittämisen tavoitteena on luoda poikkitieteellisiä tutkinto-ohjelmia, erikoistumismoduuleja ja kursseja, joilla vahvistetaan kaupunkien kestävän kehityksen opetuksen laatua vuoteen 2028 mennessä, sanoo Conrad Lyaruu, haasteisiin perustuvan koulutuksen työpaketin vetäjä Laureasta. Tomas Batan yliopisto Tšekistä on saman työpaketin toinen koordinaattori.

– Tähän kehitystyöhön sisällytetään tutkimuksessa ja ekosysteemeissä eri puolilla Eurooppaa käsiteltyjä haasteita. Tämän tuloksena PIONEER-korkeakoulut tuottavat kaupunkikehityksen asiantuntijoita ja nousevat maailmanlaajuisesti tunnustetuiksi korkeakoulutuksen johtaviksi toimijoiksi Euroopassa ja sen ulkopuolella.

Euroopan komission strategiset päämäärät viitoittavat PIONEER-allianssin kehittämistyötä kohti eurooppalaisia tutkintoja (ns. European Degree) (Euroopan komissio 2024). Eurooppalaisten korkeakouluallianssien tarkoituksena onkin edistää opiskelijoiden mahdollisuutta maiden ja korkeakoulujen rajat fyysisesti tai virtuaalisesti ylittävään ristiinopiskeluun, kun yhteinen opintotarjonta lisääntyy. Moderni opetusteknologia ja sen hyödyntäminen ovat olennainen osa tätä kokonaisuutta.

Kaupunkikehitystä koskevan eurooppalaisen korkeakoulutuksen suunnittelussa on tärkeää tunnistaa yhteiskunnallisesti merkittävät teemat, joihin yhteisiä ratkaisuja halutaan kehittää. Näitä teemoja eivät korkeakoulut voi yksin määritellä, vaan se täytyy tehdä yhdessä alueellista osaamisympäristöä edustavien työnantajien ja muiden sidosryhmien kanssa. Koulutuksen on aina vastattava tulevaisuuden osaamistarpeisiin, joten siksi työmarkkinoiden ja opiskelijoiden ääntä pitää kuulla ja ottaa huomioon koulutusta kehitettäessä, muun muassa opetussuunnitelmatyössä. 

Laurean PIONEER-tiimi ryhmäkuvassa

Laurean PIONEER-tiimi. 

Lue lisää PIONEER-allianssista

Lisätietoja:

  • Mika Launikari
  • Johtava asiantuntija
  • Mika.Launikari@laurea.fi
  • Erityisasiantuntija Mika Launikari vastaa Laureassa PIONEER-allianssin kehitystyöstä.