YAMK-opiskelija Mikko Tuominen – ”Palvelumuotoilu sopii hyvin laajojen kokonaisuuksien ratkaisemiseen ja uusien innovaatioiden tuottamiseen”
Ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelija Mikko Tuominen kertoo palvelu- ja liiketoimintamuotoilun opiskeluistaan.
Restonomikoulutus taustanaan Tuominen koki halua lähteä laajentamaan ja syventämään oppejaan palvelumuotoilun koulutuksella. Hänellä on myös useamman vuoden työkokemus asiakaspalvelun- ja matkailualan tehtävistä. Kiinnostusta hänellä on ollut palveluiden kehittämisestä jo nuoresta asti.
- Aina kun käyn jossakin palvelutilanteessa, niin monesti mietin sen jälkeen, että mitä asioita olisi siinä voitu tehdä paremmin.
Projektit tuovat opiskeluun käytännönläheisyyttä
Palvelumuotoiluun Tuominen oli jo jonkin verran tutustunut restonomiopintojen aikana ja koki, että palvelu- ja liiketoimintamuotoilun koulutus tarjoaisi hyvät eväät tulevaisuuteen liittyen kehittämistoimintaan. Opiskelut aloitettuaan tuli heti mukaan projekteja, jossa pääsi käytännössä pohtimaan ja tekemään palvelumuotoilua osana yritystoimintaa.
- Näissä kehittämistehtävissä on päässyt hyvin kiinni tekemiseen ja oppimaan asioita käytännössä.
Opintojen projekteissa opiskeluryhmät koostuvat hyvin monialaisesta osaajajoukosta, jossa tehtäviä ja ongelmia ratkaistaan monesta eri perspektiivistä.
”Palvelumuotoilu sopii hyvin laajojen kokonaisuuksien ratkaisemiseen ja uusien innovaatioiden tuottamiseen.”
Palvelumuotoilun keskeisenä tavoitteena on palvelukokemuksen käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palveluntarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita.
Palvelu- ja liiketoimintamuotoilun koulutuksessa perehdytään syvällisesti muotoilun eri prosesseihin, menetelmiin ja työkaluihin, sekä muotoiluajatteluun, jossa sovelletaan palveluliiketoiminnan uusia ajattelumalleja.
Lue lisää palvelu- ja liiketoimintamuotoilun koulutuksesta täältä:
Palvelu- ja liiketoimintamuotoilu