Siirry sisältöön

Sosionomiopiskelija Kenji: ”Työtämme lasten parissa arvostetaan”

Opiskelijahaastattelussa Social Services –degree-koulutuksessa opiskellut Kenji Weis Brum Higa.

Alun perin Brasiliasta kotoisin oleva Kenji Weis Brum Higa päättää tammikuussa 2020 opintonsa Laurean englanninkielisessä Social Services –degree-koulutuksessa. Alun perin Kenji saapui Suomeen vaihto-opiskelijaksi Järvenpään lukioon vuonna 2012. Vaihtokohteeksi Suomi valikoitui puoliksi sattumalta:

-    Suosituimmat vaihtokohteet Brasiliassa ovat USA, Kanada ja Australia, mutta minä halusin kokea jotain erilaista. Sitä paitsi pidän viileämmästä ilmastosta, Kenji muistelee.

Kenji viihtyi vaihto-oppilaana Suomessa ja sai ystäviä. Puolen vuoden jälkeen hän palasi Brasiliaan viimeistelemään opintonsa, mutta muutti takaisin Suomeen asumaan vielä saman vuoden aikana. Palattuaan Järvenpäähän hän aloitti kodinhuoltajan opinnot ammattioppilaitos Keudassa.

Kielikylpy tehokas tapa oppia suomea

-    Opinnot Keudassa olivat hyvä juttu suomen kielen oppimisen kannalta, sillä opinnot olivat kokonaan suomeksi ja kaikki ympärillä puhuivat suomea, Kenji kertoo.

Kodinhuoltajan opintojen aikana myös Kenjin tulevaisuuden urasuunnitelmat tarkentuivat, kun hän pääsi tekemään yhden työharjoittelujakson päiväkodissa.

-    Huomasin silloin, että pidän todella paljon lasten parissa työskentelystä, hän kertoo.
-    Päätin, että haluan lastentarhanopettajaksi, ja selvitin, missä voisin opiskella. Hain kaikkiin pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluihin ja pääsin Laureaan, jossa aloitin opiskelun vuonna 2016.

Työtä tehdään myös vanhempien kanssa

Kenji Weis Brum Higalla on koko opintojen ajan ollut selvä suunta kohti työtä lastentarhanopettajana. Hän on voinut useilla kursseilla ja projekteissa keskittyä erityisesti lasten kanssa työskentelyyn. Hän on myös tehnyt kaikki kolme opintoihinsa kuuluvaa työharjoittelua päiväkodissa.

Kenji on jo vuoden ajan työskennellyt lastentarhanopettajana päiväkodissa Keravalla. Parasta työssä on hänen mielestään lasten rehellisyys; lapsilta kuulee suoraan, mitä mieltä he ovat.

-    On myös hienoa päästä seuraamaan ja olemaan mukana lasten kehityksessä, hän kuvailee.
-    Vaikka ensisijaisesti olemme olemassa lapsia varten, työskentelemme paljon myös lasten vanhempien kanssa. On ollut hienoa huomata, miten paljon vanhemmat arvostavat työtämme ja kysyvät apua meiltä.

Käytännönläheisten opintojen ja työharjoitteluiden ansiosta Kenji tunsi, että hän oli valmis siirtymään työelämään. Hän kiittääkin sitä, miten tärkeässä roolissa opinnoissa olivat keskustelut muiden opiskelijoiden ja opettajien kesken:

-    Meillä oli paljon teoreettisiakin opintoja esimerkiksi lapsen kehitykseen liittyen, mutta aivan erityisen tärkeitä olivat juuri nämä keskustelut. Jokainen saattoi tuoda keskusteluun mukaan omat kokemuksensa työharjoitteluista ja töistä, hän jatkaa.

Huomioi, että vuoden 2018 lakiuudistuksen myötä 1.9.2019 jälkeen opiskelemaan valitut eivät voi saada varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuutta ammattikorkeakoulututkinnolla. Sosiaalialan AMK-tutkinnon suorittaneet voivat edelleen työllistyä myös varhaiskasvatustehtäviin; sosionomeilla on jatkossakin tärkeä rooli päiväkodeissa.

 

Tutustu tarkemmin englanninkieliseen Social Services -degree-koulutukseen.