Siirry sisältöön

Liiketalouden P2P-opiskelijat: "Täällä oppii tekemällä"

Projektimuotoisissa opinnoissa teoria ja käytäntö yhdistyy mielenkiintoisissa toimeksiannoissa. Hyvinkäällä liiketaloutta opiskelevat Janne Siponen ja Samuel Sainio lähtivät mukaan Miksi Laureaan -projektiin.

Samuel Sainio ja Janne Siponen

Projektimuotoisissa opinnoissa opiskelijat pääsevät lähelle työelämää jo opiskeluaikana. Hyvinkäällä liiketalouden projektijohtamisen opintoja opiskelevien Janne Siposen ja Samuel Sainion mukaan opinnot sopivat erityisesti niille, jotka kokevat oppivansa parhaiten käytännön tekemisen kautta.

Laurean Hyvinkään kampuksella liiketalouden projektijohtamisen opinnoissa hyödynnetään modernia P2P (Peer to Peer)-oppimisympäristöä. Opiskelijat ja ohjaajat työskentelevät yhdessä työelämän asiantuntijoiden kanssa yritysten kehittämisprojekteissa ja oppiminen tapahtuu käytännön työskentelyssä. Luentoja ja tenttejä ei ole.

Tekemisen meininki

Hyvinkäällä toista vuotta opiskelevat Janne Siponen ja Samuel Sainio kokevat projektimuotoisen opiskelun omaksi jutukseen.

- Päädyin koulutusohjelmaan oikeastaan vahingossa, sillä hain tänne ensisijaisesti sijainnin takia. Projektimuotoinen opiskelutapa yllätti iloisesti, sillä en ole itse erityisen hyvä lukija tai kirjoittaja. Täällä oppii tekemällä, ei niinkään lukemalla, Janne painottaa.

- Projekteissa pystyy kehittämään itseään ihan eri tavalla kuin luennoilla, kiittelee Samuel.
- Luentojen jälkeen joku kysyy ehkä muutaman kysymyksen ja se on siinä. Projekteissa joudumme oikeasti pohtimaan ongelmia ja kehittämään ratkaisuja itse.

Janne ja Samuel olivat molemmat viime syksynä mukana projektissa, jossa luotiin verkkosisältöjä toimeksiantajana toimineelle Finanssiala ry:lle. Koska kokemus oli opettavainen ja kaksikon yhteistyö pelasi, molemmat päättivät lähteä mukaan kevään Miksi Laureaan –projektiin, jossa he pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan ennen yhteishakua tehtäviä kouluvierailuita.

Tiimityötaidot tutuiksi

Miksi Laureaan -projektitiimissä on mukana viisi liiketalouden opiskelijaa. Joukkoon mahtuu niin kolmannen, toisen kuin ensimmäisen vuoden opiskelijoitakin. Tiimin vanhimpana opiskelijana Janne on nimitetty projektipäällikön rooliin.

Toistaiseksi projekti on sisältänyt mahdollisten vierailukohteiden kartoitusta ja tietoperustojen kirjoittamista.

- Kyllä tässäkin koulutuksessa on tietenkin myös sitä kirjoittamista. Jotkut saattavat ajatella, ettemme lue tai kirjoita mitään, Samuel naurahtaa.

Jokaisessa projektissa opiskellaan myös liiketalouden teoriaa.

- Kirjoitamme tietoperustat muun muassa tapahtumajärjestämisestä ja –markkinoinnista sekä jälkimarkkinoinnista. Ne toimivat projektimme teoreettisena pohjana, Janne täydentää.
- Kun teoriaosuus on tehty, loppu onkin sitten vain käytännön toteutusta!

Kouluvierailuiden lisäksi tavoitteena on päästä piipahtamaan myös jossakin pääkaupunkiseudun kauppakeskuksessa. Siellä on mahdollista tavoittaa paremmin esimerkiksi potentiaalisia aikuisopiskelijoita.

- Veikkaamme että muutkin tiimiläiset odottavat kauppakeskusvierailua aika paljon, opiskelijat pohtivat yhdessä, selvästi innostuneina itsekin.

Projektiopinnoissa tiimityöskentelyn perusteet tulevat väkisinkin tutuiksi. Janne ja Samuel ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä tiimien ryhmähenkeen ja toteavat projekteihin lähteneiden opiskelijoiden olevan yleensä hyvin motivoituneita.

 

Tutustu liiketalouden projektijohtamisen koulutukseen.