Liiketalouden opiskelija Wilma: ”P2P-opinnot mahdollistavat oppimisympäristön erilaisille oppijoille”
Liiketalouden opiskelija Wilma Karlssonin mukaan erilaiset opiskelijaprojektit valmistavat hyvin työelämään.
Laureassa liiketalouden opintoja on mahdollisuus opiskella päivä-, monimuoto- tai verkko-opintoina. Tradenomiopiskelija Wilma Karlsson opiskelee liiketaloutta Laurean projektimuotoisen mallin mukaan. Hän haki opiskelemaan liiketaloutta Laurean Tikkurilan ja Hyvinkään kampuksille tutustumatta tarkemmin, mitä projektimuotoiset opinnot pitivät sisällään.
– Projektimuotoiseen koulutukseen pääseminen oli tavallaan hyvä vahinko. Opin paremmin konkreettisella tekemisellä, Wilma nauraa.
Projektimuotoisessa oppimisessa (P2P) yhdistyvät käytäntö ja teoria, kun opiskelijaryhmät toteuttavat eri organisaatioiden pyytämiä toimeksiantoja. Projektitiimissä opiskelijoille jaetaan omat vastuualueet, kuten viestintävastaavan ja projektipäällikön roolit. Projekteja voi valita oman kiinnostuksen mukaan.
Liiketalouden opinnot ovat monipuolinen kokonaisuus
Wilma Karlsson innostui markkinoinnista yläasteella.
– En vielä silloin täysin ymmärtänyt, mitä markkinointi tarkoittaa. Minua kuitenkin kiinnosti, miten asiat toimivat, hän kertoo.
Ammattikoulussa Wilma opiskeli merkonomiksi ja totesi olevansa oikealla alalla. Laurealla Wilma aloitti opinnot syksyllä 2021 Hyvinkään kampuksella. Liiketalouden opinnot ovat tuntuneet monipuoliselta kokonaisuudelta. Kurssivalikoimasta löytyy vaihtoehtoja projektijohtamisesta taloushallintaan. Wilman opinnot ovat olleet markkinointi painotteiset.
Elokuussa Wilma aloitti työt sosiaalisen median harjoittelijana. Työssä hän on päässyt soveltamaan jo opittua.
– Ymmärrän, mistä muut puhuvat, kun työpaikalla pohditaan esimerkiksi sosiaalisen median mainontaa. Koen tärkeäksi sen, että pääsen tutustumaan oman alan ympäristöön. Haluaisin myös jatkossa tehdä töitä digimarkkinoinnin parissa, Wilma toteaa.
"Projektioppiminen on minulle oikea tapa opiskella"
Opiskelijaprojekteissa itsestä voi löytää uusia puolia. Esimerkiksi Wilma nostaa projektin, jossa opiskelijat toteuttivat mukana olevalle organisaatiolle sosiaalisen median kampanjan. Wilma sai roolin projektipäällikkönä.
– En ole ajatellut olevani esihenkilötyyppiä. Onnistuin projektipäällikkönä kuitenkin hyvin ja sain myös tiimiltä kannustusta.
Wilman mukaan P2P-opinnot mahdollistavat oppimisympäristön erilaisille oppijoille. Perinteinen kirjoittaminen ja lukeminen ovat käytännön tekemisen ja projektien tukena.
– Nuorena minulla oli epävarmuutta opiskelusta sekä omasta osaamisesta. Projektioppiminen on antanut itsevarmuutta ja osoittanut, että koulu on mukavaa. Olen löytänyt oikean tavan opiskella.