Opiskelijaprojekteja Coorin kanssa: ”Opiskelijat haastavat katsomaan eri kantilta”
Kevään aikana Laurean opiskelijat toteuttivat kaksi projektia avainkumppani Coorin kanssa.
Tämän vuoden aikana Laurea on solminut useita avainkumppanuussopimuksia, joiden tarkoituksena on tiivistää ja systematisoida kumppaniorganisaatioiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Yksi Laurean avainkumppaneista on kiinteistöpalvelutoimittaja Coor.
Coor ja Laurea ovat tehneet yhteistyötä opiskelijaprojekteissa jo aiemminkin ja tänä keväänä yhteistyö sai jatkoa kahden eri projektin muodossa. Ensimmäinen projekti liittyi Laurean eri alojen koulutusten yhteiseen Service Design –opintojaksoon, jossa opiskelijat ideoivat uusia palveluaihioita Coorille. Toisessa projektissa viisihenkinen opiskelijatiimi teki kartoitusta B2B-myynnin asiakaskokemuksesta.
Kehitysehdotuksia ja uusia idea-aihioita opiskelijoilta
Toimeksiantajana molemmissa projekteissa toimi palvelupäällikkö Vilhelmiina Bouchet Coorilta. Hän vastaa tiimeineen asiakkuuksista pääkaupunkiseudulla ja Kotkassa sekä toimii kehitysprojekteissa, joihin myös yhteistyö Laurean kanssa liittyy.
Service Design –opintojaksoon liittyneessä projektissa tavoitteena oli saada opiskelijoilta uusia ideoita Coorin Business Parkeissa tarjottaviin palveluihin:
- Business Parkit ovat monikäyttäjäkiinteistöjä, joissa tarjoamme vuokralaisille yhteisesti esimerkiksi aula- ja siivouspalveluja, Bouchet kertoo.
- Opiskelijoilta toivoimme projektissa saavamme uusia ideoita, millaisilla tavoilla voisimme entistä paremmin palvella vuokralaisiamme.
Erityisenä toiveena opiskelijoiden ideoille asetettiin vastuullisuus. Uusia, raikkaita ideoita opiskelijoilta myös saatiin, kertoo palvelupäällikkö Bouchet:
- Opiskelijat olivat kehittäneet idea-aihioita aivan uusista palveluista, mutta myös hyviä ehdotuksia olemassa olevien palveluiden kehittämiseen. Esimerkiksi meidän jo käytössä olevaan palvelu-appiin saatiin hyviä näkökulmia opiskelijoilta, hän kuvailee.
Opiskelijat: ”erinomainen opin paikka”
Toisessa projektissa opiskelijatiimin tehtävänä oli haastatella Coorin yritysasiakkaita ja niiden kautta kerätä asiakaskokemusta B2B-liiketoiminnan kehittämisen tueksi.
Projektiin osallistuneet liiketalouden opiskelijat Veikka Hännikäinen ja Väinö Iivarinen olivat innoissaan toimeksiannosta. B2B-myynti on aihe, joka kiinnosti koko viisihenkistä opiskelijatiimiä, ja he olivatkin erittäin motivoituneita tekemään vapaaehtoisiin opintoihin kuulunutta projektia.
- Oli hienoa päästä tekemään tällaista työtä oikean, ison toimeksiantajan kanssa. Tämä oli meille erinomainen opin paikka yritysmyynnin saralta, Hännikäinen ja Iivarinen kuvailevat projektia jälkeenpäin.
Vaikka kevään poikkeusolojen vuoksi ei haastatteluun tavoitettua niin montaa asiakasta kuin olin alun perin ajateltu, oltiin myös Coorilla tyytyväisiä opiskelijoiden selvitykseen. Vilhelmiina Bouchet uskoo, että juuri opiskelijat saivat ulkopuolisina kerättyä puolueetonta, syväluotaavaa tietoa haastatteluissa.
"Kevään projektit ovat olleet onnistuneita ja yhteistyö opiskelijoiden kanssa on toiminut mukavasti."
Ylipäänsäkin kokemukset kevään projekteista olivat Coorilla positiivisia:
- Molemmat kevään projektit ovat olleet onnistuneita; yhteistyö on toiminut mukavasti, opiskelijat ovat olleet innokkaita ja esittäneet hyviä kysymyksiä ja sitä kautta haastaneet meitäkin katsomaan asioita eri kantilta, palvelupäällikkö Bouchet kertoo.