Siirry sisältöön

Myyntityön ammattilaiset opiskelijoiden sparraajina

Asiantuntijamyynnin opintojaksolla opiskelijat pääsivät kehittämään myyntitaitojaan alan asiantuntijoiden ohjauksessa. Opintojakso rikkoi ennakkokäsityksiä myyntityöstä sekä lisäsi opiskelijoiden itsevarmuutta osaamisestaan.

Kuvassa ylhäällä opiskelijat Sami Taralainen sekä Jan Alimoff sekä alhaalla Tatu Penttilä ja Milla Hokkanen.

Asiantuntijamyynnin opintojaksolla myyntityön ammattilaiset esittivät opiskelijoille haasteita, joihin heidän organisaationsa tarvitsevat ratkaisuja. Opintojakson aikana opiskelijaryhmät ”myivät” ratkaisunsa asiantuntijoille markkinointi- ja viestintätoimistojen tavoin.

Yhteydenpito opiskelijaryhmien ja asiantuntijoiden välillä kesti koko kurssin ajan. Kurssin päätteeksi ammattilaiset saapuivat Laureaan, jotta opiskelijat voivat esittää heille viimeisen tarjouksensa. Lopussa ammattilaiset antoivat opiskelijoille palautetta, miten myyntityö opintojakson aikana on sujunut. Vaikka kyse onkin harjoitteesta, opiskelijat painottavat, miten realistiselta kaikki tuntui.

-Tätä oma työ voi olla tulevaisuudessakin. On hyvä tietää, miten asiat myyntityössä konkreettisesti hoidetaan, opiskelija Milla Hokkanen toteaa.

Opintojaksolle osallistuivat liiketalouden opiskelijat Sami Taralainen, Jan Alimoff, Milla Hokkanen ja Tatu Penttilä. Laurean avainkumppaneina mukana olivat Trainers´ House, Red Carpet, Dieta sekä Bookers.

Opintojakso tiivistää Laurean opiskelun hengen

Samin ja Janin ryhmä esitti ratkaisunsa Trainers´ Housen rekrytointiprosessiin. Milla ja Tatu suunnittelivat Dietalle markkinointisisältösuunnitelman.

-Opintojakso tiivistää hyvin Laurean opiskelun hengen. Opiskelu ei ole pelkkää teoriaa ja luentoja vaan käytännön työtä. Tämä ei tuntunut pelkältä ajatusleikiltä, Jan kertoo.

Janin mukaan Laurean Learning by Developing -malli toimii vain, jos avainkumppanit ovat hyvin valittu. Asiantuntijamyynnin opintojaksossa tässä onnistuttiin. Myös muiden opiskelijoiden mielestä opintojaksosta teki kiinnostavan se, että myyntityötä harjoiteltiin käytännön prosessin kautta.

Ennakkokäsitys myyntityöstä muuttunut

Opintojakso muutti opiskelijoiden ennakkokäsityksiä myyntityöstä. Myyjän ei tarvitse olla supliikki ja ulospäinsuuntautunut, vaan myyntiä voi tehdä omalla tyylillään. Opiskelijoiden käsitys omasta osaamisesta vahvistui kurssin aikana.

-Ennen kurssia minulla oli stereotypioita myyntityöhön liittyen. Kuva on muuttunut. Opintojaksolla mukana olleet ammattimyyjät olivat todella erilaisia persoonia, Tatu toteaa.

-Alussa jännitin opintojaksolle osallistumista, koska en ajatellut olevani myyntihenkinen, eikä minulla ollut alasta aikaisempaa kokemusta. Opintojaksolla tajusin, että kyllä minultakin löytyy ammattitaitoa, Milla komppaa.

Opintojakso sopii hyvin myyntityön ensikertalaisille sekä kokeneemmille. Opiskelijoiden mukaan ryhmien monipuolinen osaaminen helpotti työskentelyä.

-Bisnesmaailmassakin myyntiä tehdään isolla porukalla, eikä sinun tarvitse osata yksin myydä tuotetta tai palvelua kannesta kanteen. Jokaisella on oma ammattitaitonsa, Sami pohtii.

Opintojakso on turvallinen paikka kehittää myyntitaitoja

Trainers´ Housen edustajien Venla Lundénin ja Sami Pajarin mukaan asiantuntijamyynnin opintojakso on hyvä alusta opiskelijoille tutustua yrityksiin sekä mahdollisiin työnantajiin.

-Kurssi on helppo ja turvallinen paikka testata ja kehittää myyntitaitoja. Olemme mielellämme osana opiskelijoiden kehittymistä, Venla toteaa.

Ammattitaitoinen myyjä on kiinnostunut asiakkaan tuloksista ja osaa reagoida reaaliajassa muuttuvaan ympäristöön. Opintojakson aikana Venla ja Sami painottivat myyntityössä kommunikaation selkeyttä, asiakkaan toimintaan tutustumista ja konkreettisen ehdotuksen tekemistä, jossa liiketoiminnalliset hyödyt ovat eritellyt ja selkeät.

-Monet ideat olivat varteenotettavia ja olimme positiivisesti yllättyneitä opiskelijoiden myyntitaidoista, sekä liiketoiminnan ymmärryksestä. Tulemme mielellämme seuraavanakin vuonna, Venla ja Sami toteavat.

Lisätietoja: