CREAR parantaa ohjauksen laatua – ota se käyttöön organisaatiossasi
Oletko oppilaitoksen rehtori tai muun ohjauspalveluita tarjoavan organisaation johtaja tai esimies? Mietitkö koskaan ohjauspalveluiden kehittämistä osana oppilaitoksesi/organisaatiosi strategisia päämääriä?
CREAR-arviointiväline pähkinänkuoressa
CREAR on digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline ohjauksen, opetuksen ja opiskeluhuollon asiantuntijoille. CREAR:n avulla voidaan tarkastella yksilön elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti.
CREAR on vaivatonta ottaa käyttöön oppilaitosten ja organisaatioiden ohjaus- ja neuvontapalveluissa. Se on jo päivittäinen työkalu monissa suomalaisissa oppilaitoksissa ja muissa ohjauspalveluita tarjoavissa organisaatioissa Suomessa.
CREAR sujuvoittaa asiantuntijoidesi ohjaustyötä
Ovatko teillä ohjauspalvelut ja -prosessit sekä niihin liittyvät välineet, menetelmät, käytänteet ja järjestelyt kunnossa? Entä kaipaako ohjaustyötä tekevien asiantuntijoiden osaaminen teillä päivittämistä?
CREAR-arviointityökalun lähtökohtana on tarjota opiskelijoille ja asiakkaille ohjauspalveluita, jotka auttavat heitä opinnoissaan, työurallaan ja elämänhallinnassaan. Jotta tässä onnistutaan, tulee palveluiden olla oikea-aikaisia, tarvevastaavia ja laadukkaita. Aina näin ei kuitenkaan ole.
CREAR-väline sujuvoittaa ohjaus- ja tukiprosesseja. Siksi se onkin erityisesti tarkoitettu helpottamaan oppilaitosten opinto- ja uraohjaajien, opettajien ja opetushuollon asiantuntijoiden sekä muiden ohjausalan, nuorisotoimen ja kolmannen sektorin ammattilaisten ohjaus- ja neuvontatyötä.
Oppilaitos- ja organisaatiotasolla CREAR:sta saa suurimman hyödyn, mikäli sitä käytetään systemaattisesti ja se integroidaan kiinteäksi osaksi ohjauspalveluiden kokonaistarjontaa. CREAR perustuu tutkimukseen ja teoreettiseen mallinnukseen, joten siitä saa luotettavan ja uudenaikaisen välineen ohjaustyön tueksi.
CREAR on helppokäyttöinen
CREAR-arviointiväline soveltuu moniin erilaisiin käyttötilanteisiin ohjaus- ja opetustyön arjessa. Se auttaa tunnistamaan hyvinvointiin ja elämänhallintaan vaikuttavia tekijöitä samanaikaisesti viidellä eri osa-alueella:
- opiskelu
- ajankäyttö ja suunnitelmallisuus
- hyvinvointi
- urasuunnittelu
- työllistyminen
CREAR antaa nopeasti ja luotettavasti kokonaisvaltaisen kuvan yksilön sen hetkisestä tilanteesta. Tuloksen perusteella arvioidaan tuen tarve ja tehdään ohjattavan asiakkaan kanssa suunnitelma tulevista toimenpiteistä.
CREAR:n avulla voidaan tarkastella yksilön elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti sekä nopeasti ja luotettavasti selvittää palvelutarve digitaalisesti. Tulosten perusteella suunnitellaan yksilöllisiä ohjaus- ja tukipalveluita.
CREAR toimii hyvin esimerkiksi:
- Varhaisessa tunnistamisessa
- Elämäntilanteen ja asioiden selvittämisessä
- Ongelmien havaitsemisessa ja ratkaisujen hakemisessa
- Opintojen alkuvaiheen tai työnhakutilanteen kartoittamisessa
- Vahvuuksien ja kehittämiskohteiden havaitsemisessa
Lisätietoa CREAR-arviointivälineestä
CREAR-arviointivälineestä ja sen käytöstä kerrotaan tarkemmin verkossa vapaasti saatavilla olevassa käsikirjassa, joka on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
CREAR-arviointivälineeseen, käyttöön ja tausta-ajatteluun on mahdollista tutustua myös Laurean avoimen ammattikorkeakoulun kautta tarjolla olevilla verkkokursseilla.
Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää siitä, miten CREAR:a olisi mahdollista hyödyntää oman oppilaitoksesi/organisaatiosi ohjauspalvelutarjonnassa? Haluatko mahdollisesti keskustella tarkemmin CREAR:n käytöstä?
Jätä meille yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä. Kerromme mielellämme lisää CREAR:sta ja siitä, kuinka voimme olla sinulle avuksi välineen käyttöönotossa.