Siirry sisältöön

Tut­ki­mus­tee­mat

  • Yhteisöllinen innovointi ja Living Lab -toiminta – Osallistavien tutkimus- ja yhteiskehittämismenetelmien kehittäminen.
  • Kotoutuminen, kielen oppiminen ja inkluusio – Monikielisten oppijoiden ja kansainvälisten ammattilaisten tukemiseen liittyvien mallien tutkimus.
  • Työelämän monimuotoisuus ja monikielisyys – Inklusiivisten työyhteisöjen ja ammatillisen kielitaidon oppimisen strategiat. 
  • Monimuotoisuuden johtaminen – Reilun ja kulttuurisensitiivisen johtamisen sekä organisaatiokäytäntöjen kehittäminen. 

Kehitämme joustavia, mukautuvia ja osallistavia toimintamalleja, jotka huomioivat monikielisyyden ja monimuotoisuuden työelämässä, koulutuksessa ja kotoutumisessa. Työtämme ohjaavat ihmislähtöisyys, osallistavuus ja kulttuurinen sensitiivisyys, ja lähestymme kielten moninaisuutta voimavarana haasteiden sijaan. 

DiLing-tutkimusryhmä on vahvasti kytköksissä Service Innovation and Design -ylemmän AMK-tutkinnon koulutusohjelmaan ja osallistuu Laurean kolmeen tutkimusohjelmaan: 

Julkaisut

  • Ver­tai­sar­vioi­dut julkaisut 

    Lydén, H., Rivera-Macias, B. & Leminen, A. (in press) Spanning the boundaries of language through LEGO® SERIOUS PLAY®. In: Pääkkönen, T. & Miettinen, S. (eds) Boundary Spanning Design for Better Organisation: Integrating Design, Organisation and Artificial Intelligence. Cheltenham, UK and Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing 

    Tahvanainen, L., Lydén, H., Nummila, P., Jylkäs, T., Miettinen, S. (2024). Designing Innovations for Occupational Well-Being in Healthcare. In: Pfannstiel, M.A., Kueh, C., Palozzi, G. (eds) Service Design, Creativity, and Innovation in Healthcare. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-65766-5_21 

    Lydén, H., Suoheimo, M., Leminen, A.,and Miettinen, S.(2023) Immigrant Integration through Codesign – A Journey Map of integration into working life, in De Sainz Molestina, D., Galluzzo, L., Rizzo, F., Spallazzo, D. (eds.), IASDR 2023: Life-Changing Design, 9-13 October, Milan, Italy. https://doi.org/10.21606/iasdr.2023.294 

    Leminen, M., & Leminen, A. (2023). How do we get the brain to tell us about language computations and representations? Designing and implementing experiments. In M. Grimaldi, E. Brattico & Y. Shtyrov. (eds). Language Electrified: Principles, Methods, and Future Perspectives of Investigation, Neuromethods, vol. 202. Springer Science+Business Media. 

    Leminen, A., Partanen, E., & Shtyrov, Y. (2023). Electrophysiology of word learning. In M. Grimaldi, E. Brattico & Y. Shtyrov. (eds). Language Electrified: Principles, Methods, and Future Perspectives of Investigation, Neuromethods, vol. 202. Springer Science+Business Media. 

    Kimppa, L., Leminen, A., Festman, J., Sirri, L. (2022). Editorial: Neurobehavioral changes in language learning. Frontiers in Communication, 7:1003686. doi: 10.3389/fcomm.2022.1003686 

    Blumgrund, I., Lydén, H., & Leminen, A. (2022). Migrin teologia turvapaikkapäätösten valossa. Diakonian tutkimus, (2). https://doi.org/10.37448/dt.112493 

  • Am­ma­til­li­sia julkaisuja 

    Rivera-Macias, B. (2024). Bridging international students’ Finnish language skills and their professional development. The case of Laurea’s nursing students. Laurea Journal. https://journal.laurea.fi/bridging-international-students-finnish-language-skills-and-their-professional-development-the-case-of-laureas-nursing-students/#5cec7e4e 

    Särkkä, H. & Rivera-Macias, B (2025) Pelaamalla kiinni uuteen kieleen. eSignals PRO, http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205450 

    Rivera-Macias, Berenice (2025) Enhancing Workplace Language Learning: Insights from the MAKU Project. Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031016833 

    Lydén, H., Einovaara, S., Mäkelä, M. & Rivera-Macias, B. (2024). Yhteismuotoilulla uutta ymmärrystä ja kielitaitoa – tuloksena opetusvideoita työn arkikieleen. Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062056225 

    Leminen, A. (2024). Fostering language development in multilingual children. Laurea Journal: https://journal.laurea.fi/tunteet-vieraan-kielen-etaopiskelussa/#6a56157b 

    Nummila, P., Lydén, H. & Rivera-Macias, B. (2024). Työyhteisön psykologinen turvallisuus kotoutumisen tukena. Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062056228 

    Pylväläinen, M., Stenbacka, A. & Lydén, H. (2023) Valmentava johtaminen terveydenhuollon työhyvinvoinnin lisääjänä. Suomen anestesiasairaanhoitajat ry. Spirium. 

    Rivera-Macias, B., Lydén, H., Heikinmatti, S. & Leminen, A. (2023). Facilitating Flow in Foreign Language Learning. Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062056141 

    Leminen, A., Rivera-Macias, B., Lydén, H. & Heikinmatti, S. (2023) Flow in Foreign Language Learning. Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062056140 

    Lydén, H. (2022). Kuka ymmärtää projektiviestintää? Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102863690 

    Lydén, H. & Niemelä, P. (2022­). Työllistyminen on keino päästä osalliseksi yhteiskuntaan. Laurea Journal. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212101581 

    Podcastit

    Nummila, P., Ritmala, M. & Väliaho, P. (2024). Voimavarojen vahvistamisen podcast. https://soundcloud.com/laurea-ammattikorkeakoulu/sets/voimavarojen-vahvistamisen 

    Lydén, H. & Salin, O. ym. (2022). Hyvinvoiva terveydenhuolto -hankkeen podcastit, jaksot 1-20. https://soundcloud.com/laurea-ammattikorkeakoulu/sets/hyvinvoiva-terveydenhuolto 

     

Li­sä­tie­to­ja: