Siirry sisältöön

Voi­ma­va­rais­ta­va ja inklusii­vi­nen kielen oppiminen

Suomessa on yhä enemmän monikielisiä lapsia, jotka tarvitsevat tukea suomen kielen oppimisessa. VOIKO-hanke kehittää ja pilotoi käytännönläheisiä menetelmiä, jotka auttavat varhaiskasvatuksen ammattilaisia tukemaan lasten kielellistä kehitystä ja vahvistavat perheiden osallisuutta. Hankkeen tavoitteena on edistää inklusiivisuutta ja tarjota konkreettisia työkaluja monikielisyyden tukemiseen varhaiskasvatuksessa.

  • Toteutusaika:1.2.2025 - 31.7.2027
  • Rahoittaja:ESR+ 2021-2027
  • Tutkimusohjelma:Kestävä ja monipuolinen sosiaali- ja terveysala
  • Projektityyppi:Kansallinen TK
  • Teemat:Pedagogiikka ja yhteiskehittäminen
  • Projektipäällikkö:Alina Leminen

VOIKO-hankkeen tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista monikielisten lasten ja perheiden tukemisessa. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan menetelmiä, jotka tukevat suomen kielen oppimista ja ovat sovellettavissa myös esi- ja perusopetukseen. Keskiössä on voimavaralähtöinen työote, joka vahvistaa ammattilaisten valmiuksia kohdata ja tukea monikielisiä perheitä.


Hankkeen päätavoitteet

  • Kehittää ja pilotoida suomen kielen oppimista tukevia menetelmiä varhaiskasvatuksessa.
  • Luoda voimavaralähtöisiä työmenetelmiä ammattilaisten ja monikielisten perheiden yhteistyöhön.
  • Tuottaa koulutusmateriaaleja ja työkalupakki varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen käyttöön.
  • Hyödyntää living lab -metodologiaa menetelmien kehittämisessä ja arvioinnissa.

Hankkeen työpaketit

Hankkeen viisi työpakettia keskittyvät eri kehitysvaiheisiin:

  1. Tarvekartoitus – kartoitetaan varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja monikielisten perheiden kielellisen tuen tarpeita living lab -metodologialla.
  2. Voimavaralähtöinen ja kielitietoinen työmenetelmä – pilotoidaan kehittämisstrategia ja käytännön työkalut varhaiskasvatukseen.
  3. Monikielisyys suomen oppimisen tukena (MOKSU) -menetelmä – kehitetään monikielisten lasten suomen kielen oppimisen tukemiseen tarkoitettu pedagoginen malli.
  4. Musiikki ja kielen oppiminen – luodaan opetusmateriaali musiikin integroimiseksi kielen kehityksen tueksi.
  5. Koordinointi ja viestintä – vastaa hankkeen johtamisesta, tulosten levittämisestä ja arvioinnista.

Tulokset ja vaikuttavuus

VOIKO-hankkeen tuloksena syntyy systemaattinen työkalupakki, joka sisältää:

  • Moksu-menetelmän ja sen toteutuksen käsikirjan.
  • Musiikillisen toimintamallin kielitaidon tukemiseksi.
  • Voimavaralähtöisen työmenetelmän käsikirjan varhaiskasvattajille.

Pilottien myötä varhaiskasvatuksen ammattilaisten valmiudet tukea monikielisiä lapsia vahvistuvat, ja perheiden osallistuminen kielen oppimisen prosessiin kasvaa. Inklusiivisuus ja moniammatillinen yhteistyö kielen tukemisessa syvenevät varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen käytäntöjä.


Seuraa hanketta

Hankkeessa kehitettyjä materiaaleja ja menetelmiä voidaan soveltaa myös alakoulujen S2-opetuksessa ja valmentavassa opetuksessa. Seuraa hanketta ja ota yhteyttä, jos haluat mukaan yhteistyöhön!

📢 Seuraa VOIKO-hanketta: i4L Living Lab: Overview | LinkedIn
Kotoutumisen ja kielenoppimisen Living Lab i4L - Laurea-ammattikorkeakoulu

📩 Ota yhteyttä: alina.leminen@laurea.fi


Hankkeen toteuttajat

👥 Koordinaattori: Laurea-ammattikorkeakoulu (i4L Living Lab) 🎓 Kumppani: Helsingin yliopisto

Hanketiimi:

Laurea:

Helsingin yliopisto:

Yh­teys­hen­ki­lö: