Telia Design Sprint: Uusia ideoita ruokaostosten kotiinkuljetukseen
Opiskelijat kehittivät intensiiviviikolla uudenlaisia ratkaisuja Telian älykotipalveluun.
Kiireisen arjen keskellä monia ihmisiä kiinnostaisi tilata perheen ruokaostokset netistä - ja vielä niin, että joku toimittaisi ne kotiin. Maailmalla muun muassa Amazon kehittää älykotiratkaisuja, joissa asiakas antaa ruokalähetille pääsyn kotiinsa olleessaan itse töissä.
Tämä kuulostaa hyvältä idealta, mutta siinä on yksi suuri kysymysmerkki, joka ainakin monille suomalaisille kuluttajille on esteenä palvelun käyttöönotolle: luottamus. Tämä este selvisi Laurean opiskelijoille, kun he kehittivät Telia Design Sprint - intensiiviviikolla uudenlaisia verkko-ostosten kotiinkuljetusratkaisuja Telialle.
Telia Design Sprintissä opiskelijoiden toimeksiantona oli hyödyntää ratkaisuissa Telia Zone -älykotipalvelua. Erilaisia älykotiratkaisuja, kuten valaistuksen ja valvontajärjestelmät, yhdistävää Telia älykotipalvelua pilotoidaan parhaillaan Ruotsissa ja Suomessa se lanseerataan heinäkuussa.
Tiivis ja intensiivinen projekti
Tänä kevään toista kertaa järjestetylle intensiiviopintojaksolle osallistui parikymmentä Laurean englanninkielisten degree-ohjelmien opiskelijaa. Reilun viikon mittainen projekti huipentui tiistaina 29. toukokuuta, kun opiskelijat vierailivat Telian pääkonttorissa Helsingin Vallilassa pitchaamassa ideoitaan Telian asiantuntijoille.
- Oli mielenkiintoista olla mukana tällaisessa hyvin intensiivisessä projektissa, jossa piti kehittää ideoita hyvin rajallisessa ajassa, kuvailevat intensiiviviikolle osallistuneet opiskelijat Saku Junni, Johnny Meder, Nice Abdallah ja Niko Hyytiäinen.
- Tämä viikko opetti, että viidessä päivässä ehtii kehittää vaikka mitä.
Ideoita työstäessään opiskelijaryhmät olivat muun muassa haastatelleet potentiaalisia asiakkaita. Haastatteluissa esiin oli noussut erityisesti se, että ihmiset eivät halua päästää tuntematonta ruokalähettiä kotiinsa, vaikka ostosten kotiinkuljetus muuten olisikin kiinnostava palvelu.
Luottamuksen rakentaminen olikin ykkösaiheita opiskelijatiimien ideoissa ja tätä asiaa pyrittiin ratkaisemaan muun muassa lähettien taustatarkastuksilla, kuva ja ääni yhteydellä kotona vierailevaan ruokalähettiin sekä tuomalla käyttäjälle enemmän tietoa ja mm. kuva juuri häntä palvelevasta lähetistä.
- Tässä huomasi sen, miten kriittinen asia luottamuksen rakentaminen on. Luottamus on myös herkkä asia ja pienikin virhe tai puute sovelluksessa voi tuhota koko projektin, Saku Junni kuvailee.
Raikkaita ideoita jatkokehitykseen
Telialta opiskelijoita projektissa sparrasivat kehityspäälliköt Kimmo Ahvenlampi ja Esa Kling.
- Suomen markkinoilla on vielä harvinaista, että tilataan ruokaa verkosta - saati sitten että se tulisi kotiin asti. Parhaimmillaan tästä tulee ideoita, jotka lähtevät meillä tuotekehitykseen mukaan, Kimmo Ahvenlampi kuvailee Telian lähtökohtaa opiskelijaprojektiin.
- Tärkeää meille on, että palveluiden kehittämisen alkuvaiheessa kerätään mahdollisimman paljon tietoa, uusia ideoita ja näkemyksiä. Näistä sitten jalostuu ensimmäinen tuote. Opiskelijoilta saamme juuri tuoreita ideoita, joita ei ole katsottu liikaa Telia-lasien läpi, Esa Kling jatkaa.
Myös opiskelijat olivat innoissaan päästessään esittelemään ideoita Telian asiantuntijoille:
- On ollut kiva oppia, että isotkin yritykset, kuten Telia, haluavat kuulla uusia ideoita opiskelijoilta. Tämä on rohkaissut myös siihen, että itse voi pienilläkin ideoilla ratkaista suuria kysymyksiä, Nice Abdallah tiivistää.
Lisätietoja:
- Kati Tawast
- Lehtori
- Kati.Tawast@laurea.fi
- Puh (09) 8868 7957
- Päivi Harmoinen
- Lehtori
- Paivi.Harmoinen@laurea.fi
- Puh (09) 8868 7016
Englanninkieliset koulutukset
Hae koulutukseen
Englanninkielinen tutkinto on hyvä valtti kansainvälistyvillä työmarkkinoilla. Tutustu tutkintotarjontaamme ja hae rohkeasti!
Lue lisää englanninkielisistä tutkintokoulutuksista