Avainkumppaniyhteistyö Bookersin kanssa: opiskelijat huippumyyjien opissa
Myynnistä kiinnostuneet Laurean opiskelijat sukelsivat asiantuntijamyynnin maailmaan yhteistyössä myyntipalveluyhtiö Bookersin kanssa.
”Opintojen paras kurssi!” Muun muassa näillä sanoilla kuvailivat laurealaiset opiskelijat Asiantuntijamyynti 2 -opintojaksoa antamassaan palautteessa. Yhteistyössä myyntipalveluyhtiö Bookersin kanssa toteutetulle opintojaksolle osallistui joukko myynnistä kiinnostuneita liiketalouden opiskelijoita. Mutta mistä asiantuntijamyynnissä oikein on kyse?
Laurean avainkumppani Bookers on Suomen johtava myyntipalveluyhtiö, joka toimii tunnettujen Suomessa toimivien yritysten myynnin toteuttajana sekä tarjoaa ajanvarauspalvelua. Bookersilla työskentelee noin 250 myyjää ja yritys haluaa olla huippumyyjien koti. Lähtökohtana yhteisellä opintojaksolla Laurean kanssa oli myyntityön arvostuksen nostaminen:
- Suomalaisten yritysten kasvu tulee asiakkaiden kautta eikä asiakkaita tule kuin myynnin kautta. Jokainen osakkeenomistaja ja yritysjohtaja rakastaa oman organisaationsa hyviä myyjiä, mutta silti meillä myyntityöhön ei hakeudu niin paljon huippuosaajia kuin pitäisi, tiivistää Bookersin myyntijohtaja Marko Matikainen.
Myyntityö tutuksi myyjien matkassa
Opintojaksolla myyntijohtaja Matikainen ja muut Bookersin myynnin ammattilaiset avasivat Laurean opiskelijoille erityisesti asiantuntijamyynnin maailmaa:
- Meidän ajattelussamme myynti ei ole asiakkaan pakottamista ostamaan, vaan keskiössä on asiakkaan elämän tai liiketoiminnan haasteissa auttaminen. Myynti on konsultointityötä ja syvää asiantuntijuutta vaativaa työtä siinä missä mikä tahansa asiantuntijatyö, kuvailee Marko Matikainen, jolla itsellään on 30 vuoden kokemus myyntialasta.
Mukaan täydentäviin opintoihin kuuluvalle Asiantuntijamyynti 2 -opintojaksolle oli hakeutunut erityisesti myyntityöstä kiinnostuneita opiskelijoita. Ensin he pääsivät Bookerslaisten valmennukseen kolmen lähiopetuskerran verran, joissa opittiin mm. asiakastapaamisen dynamiikkaa, luottamuksen rakentamisen keinoja, tarjouksen laatimista ja asiakkuuksien johtamista.
Konkreettisesti asiantuntijamyynnin maailma avautui opiskelijoille teoriaosuuden jälkeen, kun he pääsivät käytännössä seuraamaan Bookersin myyjien työtä. Kolmessa Myyjän matkassa -sessiossa he seurasivat Bookersilla myyjän työtä: valmistelua, puheluja asiakkaille, asiakastapaamisia, tarjousten laatimista sekä kauppojen klousaamista.
Asiantuntijamyyjä auttaa asiakasta
Opiskelijoille kokemus oli erittäin antoisa. Toista vuotta liiketaloutta opiskelevalle Lotta Hakoselle opintojakso avasi aivan uuden näkökulman myyntiin:
- Myyntityö on paljon ihmisläheisempää kuin olin ajatellut, hän kuvailee.
- Varsinkin, kun pääsi seuraamaan myyjiä työssään, huomasi käytännössä, miten rakennetaan luottamusta asiakkaan kanssa. Myyjän työ sekä arki avautui todella hyvin ja sain opintojaksolta paljon uutta osaamista.
Samoilla linjoilla oli myös liiketalouden opiskelija Niklas Kilkka, joka on jo hankkinut myyntiosaamista paitsi Asiantuntijamyynti 1 -opintojaksolta niin myös pitkästä kaupan alan työkokemuksestaan. Opintojakso tarjosi paljon vahvistusta omaan osaamiseen mm. asiakkuuksien johtamisen osalta:
- Asiantuntijamyyjän pitää osata ymmärtää asiakkaansa liiketoimintaa ja kyetä ratkaisemaan asiakkaan ongelmia, Kilkka pohtii.
- Juuri tällaisten opintojaksojen vuoksi olen opiskelut Laureassa alun perin aloittanutkin, hän päättää.
Laurean ja Bookersin yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa ja Asiantuntijamyynti 2 -opintojakso järjestetään seuraavan kerran jälleen ensi syksynä. Lue lisää Laurean Bookersin avainkumppanuudesta.
Lisätietoja:
- Marjaana Ajanto
- Lehtori
- Marjaana.Ajanto@laurea.fi
- Puh 09 8868 7385
- Laura Sippel
- Lehtori
- Laura.Sippel@laurea.fi
- Puh +358504833858