JHL:n palvelustrategia syntyy yhteistyössä Laurean kanssa
JHL:n palvelustrategia toteutetaan yhdessä henkilöstön, aktiivien ja jäsenien kanssa.
Uutinen 15.3.2018
Laurea ja Suomen suurin hyvinvointialojen ammattiliitto JHL käynnistivät yhteistyön syksyn 2017 aikana. Tarkoituksena on yhdessä Laurean asiantuntijoiden kanssa luoda JHL:lle uusi palvelustrategia, jonka valmistelussa tärkeässä roolissa yhteiskehittäminen ja asiakaslähtöisyys. JHL:n uuden palvelustrategian on tarkoitus valmistua syksyn 2018 aikana.
Palvelustrategia toteutetaan yhdessä JHL:n henkilöstön, aktiivien ja jäsenien kanssa. Yhteiskehittäminen käynnistyi 10. helmikuuta Jyväskylässä, kun Sisä-Suomen alue kokoontui JHL:n yhdistysten johdon kokoukseen. Kokoukseen osallistui noin 60 yhdistysten aktiivia.
Alueiden kokouksessa käydään läpi aina ajankohtaiset asiat sekä yhtenä kokouksen toiminnallisessa työskentelyn osiossa, Laurea-ammattikorkeakoulun palvelumuotoilupäällikkö Outi Kinnunen sekä palvelumuotoiluassistenttiharjoittelija Rosa Dahlqvist pitivät yhteiskehittämisen työpajan kokoukseen osallistuneille aktiiveille.
Yleisesti tunnelma työpajassa oli hyvä sekä jälkitunnelma työpajojen jälkeen oli positiivinen. Työpajatoiminta oli JHL:n aktiiveille tuttua, mutta tarjosi heille uutta näkökulmaa. Omia näkemyksiä sai antaa rauhallisessa ympäristössä, ja aidosti pohtia mitä työntekeminen arjessa on. Työpajan tehtävien tavoitteena oli kuulla aktiivien omaa henkilökohtaista näkökulmaa JHL:n toiminnassa ja erityisesti kerätä aineistoa Sisä-Suomen alueen vahvuuksista.
- Oli hyvä tarkastella asiaa ihan omasta henkilökohtaisesta näkökulmasta. Niin monesti pyrimme katsomaan jäsenen etua ja unohtuu se, että toiminnan pitäisi myös antaa meille jotain osiensa summaa suurempaa, JHL:n Sisä-Suomen alueen johdon kokoukseen osallistunut Piri Hiltunen kommentoi työpajaa.
Hiltunen on toiminut Tampereen ammattikorkeakoulussa luottamusmiehenä ja talokohtaisen yhdistyksen puheenjohtajana jo pitkään.
- Tehtävänne haastoi minua aivan uudella tavalla, Hiltunen kiittää.
Palvelumuotoiluassistentti -harjoittelija Rosa Dahlqvist on tullut mukaan 2018 tammikuun aikana. Hän tapasi ensimmäisen kerran yhdistysten aktiiveita Jyväskylässä ja piti työpajan tuloksia erittäin antoisana, josta on hyvä lähteä työstämään palvelustrategiaa aineiston analysoinnilla.
- Tärkeintä työpajassa oli kuulla aktiivien omaa näkökulmaa JHL:n toiminnassa sekä kerätä heidän omaa alueellista vahvuutta. Työpajan lisäksi, haastattelimme viiden eri alueen yhdistysten aktiivia, tarkoituksena oli kuulla heidän omaa rooliansa JHL:ssä sekä mistä heidän arkensa koostuvat, Rosa kommentoi työpajan jälkeen.
Seuraavana työpajana oli Oulun yhdistysten johdon kokous, johon osallistui Oulun seudun sekä Kajaanin toimipisteen aktiiveita. Kevään aikana JHL:n aktiiveille, jäsenille ja henkilöstölle järjestetään useita työpajoja, osa niistä virtuaalisesti.
Lisätietoja:
- Antti Kytö
- Service Designer
- Antti.Kyto@laurea.fi
- Puh 050 383 9809