NeuroLab
NeuroLab ratkaisee yritysten ja yhteiskunnan ongelmia soveltamalla ymmärrystä ihmisen käyttäytymisestä.
NeuroLabin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta perustuu neurotaloustieteeseen ja käyttäytymistieteeseen. Tavoitteenamme on ymmärtää ihmisen käyttäytymistä ja hyödyntää tieteellistä tietoa käytännön ongelmien ratkaisemisessa yrityksissä ja laajemmin yhteiskunnassa.
”Teoriaa ei voida pitää valmiina ennen kuin olet tehnyt siitä niin selkeän, että voit selittää sen ensimmäiselle kadulla kohtaamallesi ihmiselle." Joseph-Diex Gergonne
Toimintamme ytimessä on monitieteisyys ja tiivis yhteistyö korkeakoulujen ja yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa. Yhdistämme tutkimuksen ja käytännön ja tuotamme vaikuttavaa tietoa ja ratkaisuja, joka tukevat päätöksentekoa ja kehittävät toimintaa eri sektoreilla.
Valikoima vertaisarvioituja artikkeleita
Heinonen, J., Numminen, J., Hlushchuk, Y., Antell, H., Taatila, V., & Suomala, J. (2016). Default Mode and Executive Networks Areas: Association with the Serial Order in Divergent Thinking. PLOS ONE, 11(9), Article 9.
Kauttonen, J., Hannukainen, J., Tikka, P., & Suomala, J. (2020). Predictive modeling for trustworthiness and other subjective text properties in online nutrition and health communication. PLOS ONE, 15(8), Article 8.
Sivén, S. Sirkiä, J. Tuominen, T. (2024). Developing SME personnel competence in strategic business sustainability. Management, Enterprise and Benchmarking in the 20th Century, pp. 222-233.
Suomala, J. (2024b). Navigating Psychological Safety and Information Disorder in War and Peace: A Decision neuroscience perspective.
Suomala, J., Hlushchuk, Y., Kauttonen, J., Heinonen, J., Palokangas, L., & Numminen, J. (2017). Distributed brain networks reflect salary offer in accordance with the prospect theory’s value function. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 10(4), Article 4.
Suomala, J., Palokangas, L., Leminen, S., Westerlund, M., Heinonen, J., & Numminen, J. (2012). Neuromarketing: Understanding Customers’ Subconscious Responses to Marketing. Technology Innovation Management Review, 12, Article 12.
Valikoima ammatillisia julkaisuja:
Heinonen, J., & Suomala, J. (2022). LEADBEHA Uusi ketterä korkeakoulujen täydennyskoulutusmalli yrityksille. Laurea-ammattikorkeakoulu.
Maukonen, R., Kauttonen, J., Kettunen, L., Villi, M., & Suomala, J. (2025). Journalismin uusia yleisöjä etsimässä: Tekoäly ja selkokielinen uutisointi. Laurea Journal.
Maunula, S., Hytönen, K., Heinonen, J., & Suomala, J. (2016). NeuroService: Tutkimuksia kuluttajien mieltymyksistä aivokuvantamisen keinoin. Laurea-ammattikorkeakoulu.
Risu, E., & Suomala, J. (2024). Laurea edistämässä palvelumuotoilun avulla tieteidenvälisyyttä HORIZON EUROPE hakuprosessissa. Laurea Journal.
Suomala, J. (2024a). Henkilökohtaiset päämäärät käyttäytymistieteen ytimessä ammattikorkeakoulussa. Laurea Journal.
Suomala, J., & Vähänikkilä, H. (2025). Tehokkaat ja tuottavat liiketoimintamallit korkeakoulujen yritysyhteistyön moorrotina. Laurea Journal.
NeuroLab-tiimin vetäjä
Jyrki Suomala, yliopettaja, dosentti
046-8567484
Tutustu NeuroLabin hankkeisiin
Lisätietoja:
- Jyrki Suomala
- Yliopettaja
- Jyrki.Suomala@laurea.fi
- Puh (09) 8868 7484