Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta
Koulutuksen tarkoituksena on vahvistaa osallistujan kliinistä osaamista, asiakaslähtöistä ohjausta sekä vastaanottotoiminnan näyttöön perustuvaa kehittämistä. Tule kehittämään osaamistasi!
Opiskelu on monimuoto-opiskelua ja mahdollista suorittaa työn ohella. Oppimista tukevat lähi- ja verkko-opetus, etä- ja vertaisryhmätyöskentely sekä yksilöohjaus.
Perustiedot
- Kohderyhmä: sairaanhoitaja (AMK), terveydenhoitaja (AMK), kätilö (AMK), ensihoitaja (AMK) tai vastaava aiemmin suoritettu opistoasteen tutkinto
- Hakuaika: 26.5.-3.12.2023
- Ajoitus: 18.1.-29.11.2024
- Laajuus: 30 op
- Sijainti: Tikkurilan kampus
- Hinta: 1500 €
Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutuksessa voit kehittää osaamistasi yleissairaanhoidon-, päivystystoiminnan- ja terveyden edistämisen alueella. Koulutus soveltuu terveysasemilla, poliklinikoilla tai muussa itsenäisessä vastaanottotoiminnassa työskenteleville sairaanhoitajille, terveydenhoitajille, kätilöille tai ensihoitajille sekä kaikille, jotka haluavat syventää osaamistaan edellä mainituissa osa-alueissa!
Tämän koulutuksen tavoitteet ja sisällöt on suunniteltu yhteistyössä muiden ammattikorkeakoulujen kanssa.
Koulutuksen osaamistavoitteet
- hallitset asiakaslähtöisessä palveluprosessissa oman asiantuntijuusalueen edellyttämät näyttöön perustuvat, laaja-alaiset ja edistyneet monitieteelliset kliiniset tiedot ja taidot
- toimit itsenäisesti kliinisen hoitotyön erityisosaajana asiakaslähtöisessä palveluprosessissa eri toimintaympäristöissä ja moniammatillisissa verkostoissa
- hallitset valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
- osaat tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen ja hallitset tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen dokumentoinnin
- arvioit ja kehität omaa toimintaasi, vahvistat oman alasi tietoperustaa ja yhtenäisiä käytäntöjä sekä tuet työyhteisön osaamista
- osallistut vastaanottotyön toimintatapojen ja asiakaslähtöisten palveluprosessien kehitys- ja uudistustyöhön
Koulutus koostuu kolmesta toisiaan täydentävästä moduulista.
-
1. Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa,15 op
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee potilaan hoitoketjussa oman asiantuntijuusalueen edellyttämät kliiniset tiedot ja taidot
- toimii itsenäisesti kliinisen hoitotyön erityisosaajana potilaan hoitoprosessissa eri toimintaympäristöissä ja moniammatillisissa verkostoissa
- toteuttaa hoitotyötä vastaanotolla asiakaslähtöisesti ja kohtaa potilaan aidosti ja asiakasta kunnioittaen
Sisältö
- anatomia, kliininen fysiologia ja patofysiologia
- lääketiede ja farmakologia soveltuvin osin
- hoidontarpeen arviointi puhelimitse ja vastaanotolla
- systemaattinen kliininen tutkiminen
- pientoimenpiteet vastaanottotyössä
- erityistä tukea tarvitsevat asiakasryhmät
- terveyden edistäminen
- sähköinen asiointi ja oda-palvelut
- kirjaaminen
- asiakkaan/potilaan jatkohoidon koordinointi
- asiakas/potilas ja työturvallisuus vastaanottotyössä
- konsultaatio-käytänteet ja moniammatillinen yhteistyö
Arviointikriteerit
- opiskelija omaa potilaan hoitoketjussa tarvittavat kliiniset tiedot ja taidot
- opiskelija omaa potilaan hoitoketjussa tarvittavat kliiniset tiedot ja taidot
- opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja tehdä johtopäätöksiä potilaan terveydentilasta asiantuntijuusalueensa ja tehtäväkuvansa rajoissa sekä ymmärtää moniammatillisen työskentelyn merkityksen ja tunnistaa moniammatillisen tiimin konsultointi-tarpeen.
- opiskelija pystyy kuvaamaan ja huomioimaan toiminnassaan asiakkaan elämäntilanteen kokonaisvaltaisesti ja ymmärtää heidän tarpeensa
-
2. Asiakaslähtöinen ohjaus, 8 op
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
- osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen
- hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja sen dokumentoinnin
Sisältö
- ohjauksen pedagogiset ja didaktiset lähtökohdat (tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde, yksilön ja ryhmien ohjaus)
- tavoitteellinen ohjausprosessi ja sen dokumentointi
- sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt ja alueelliset palvelut (sote-kela) ja ohjaaminen palvelujen piiriin moniammatillisessa tiimissä
- omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja välineet
- ohjausmateriaalin tuottaminen sähköisiin välineisiin
- viestintäosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Arviointikriteerit
- osaa suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisen ohjausprosessin sekä arvioida sitä osana hoidon dokumentointia
- hyödyntää ohjauksessa ja (terveys)viestinnässä digitaalisia välineitä ja ympäristöjä
- arvioi ja tuottaa eri asiakasryhmille suunnattua ohjausmateriaalia erilaisia ohjauksellisia välineitä hyödyntäen
- arvioi ja hyödyntää palveluverkoston mahdollisuuksia osana asiakaslähtöistä ohjausta
-
3. Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen, 7 op
Tavoitteet:
Opiskelija
- tuntee näyttöön perustuvan toiminnan idean ja sen implementoinnin periaatteet
- arvioi ja kehittää omaa toimintaansa, vahvistaa oman alansa tietoperustaa ja yhtenäisiä käytäntöjä sekä tukee työyhteisönsä osaamista
- osallistuu vastaanottotyön toimintatapojen ja asiakaslähtöisten palveluprosessien kehitys- ja uudistustyöhön
Sisältö:
- näyttöön perustuvan toiminnan idea ja implementointi
- työelämälähtöiset kehittämismenetelmät
- vastaanottotoiminta osana palvelukokonaisuutta
- kustannustietoisuus
- palvelumuotoilu
Arviointikriteerit:
- suunnittelee näyttöön perustuvan toiminnan toteutumista eri toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa jatkuvan kehittymisen näkökulmasta
- osallistuu vastaanottotyön toimintatapojen ja asiakaslähtöisten palveluprosessien kehitys- ja uudistustyöhön alansa asiantuntijan roolissa
Kaksi ensimmäistä moduulia tarkastelevat sairaanhoitajan vastaanottotoimintaa käytännön näkökulmasta. Kolmannessa moduulissa käsitellään vastaanottotoimintaa käytännön- ja käyttäjälähtöisen kehittämisen ja toiminnan uudistamisen näkökulmasta.
Koulutuksen opetusmenetelmät
Osaamistasi syvennät monipuolisin menetelmin ja hyödyntäen erilaisia oppimisympäristöjä mm. verkko-oppimista, lähiopetusta, itsenäistä- ja ryhmätyöskentelyä.
Käytämme aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamisen periaatteita. Voit lukea hyväksi muualla suoritettuja opintoja ja/tai muualla hankittua osaamista tai korvata niillä erikoistumiskoulutukseen kuuluvia opintoja.
Ajankohta
18.1. - 29.11.2024
Lähipäivät keväällä 2024:
- to 18.1.
- pe 19.1.
- pe 16.2.
- pe 15.3.
- to 11.4.
- pe 12.4.
- pe 17.5.
Lähipäivät syksyllä 2024:
- to 5.9.
- pe 6.9.
- pe 4.10
- pe 1.11.
- pe 29.11
Opetus klo 8:30 – 16:00 välisenä aikana.
Hakijoille ilmoitetaan valinnasta sähköpostitse 8.12.2023 mennessä. Valittujen opiskelijoiden tulee vahvistaa koulutuspaikan vastaanotto 18.12.2023 mennessä. Osallistumislaskun voi maksaa kahdessa erässä.
Peruutusehdot*
Vahvistuksen jälkeen osallistuminen on sitova. Koulutuspaikan vahvistamisen jälkeen tapahtuvasta perumisesta tai peruuttamatta jättämisestä laskutetaan koulutuksen hinta kokonaisuudessaan.
Pidätämme oikeuden mahdollisiin aikataulu- ja kouluttajamuutoksiin sekä koulutuksen peruuttamiseen mm. vähäisen osanottajamäärän vuoksi. Ilmoitamme muutoksista sähköpostitse ilmoittautuneille.
Lisätietoja:
- Marja Vellonen
- Lehtori
- Marja.Vellonen@laurea.fi
- Puh 0988687010
- Teija Uino
- Suunnittelija
- Teija.Uino@laurea.fi
- Puh 0401607180
Sosiaali- ja terveysalan täydennyskoulutuksia
Täydennyskoulutukset
Laurea tarjoaa korkeakoulutasoisia koulutuksia, joilla vastataan asiakkaiden tarpeisiin muuttuvassa maailmassa. Tutustu eri alojen täydennyskoulutuksiimme.
Kaikki täydennyskoulutuksemme