Siirry sisältöön

Avaruusalan osaaminen nousee – YAMK-opinnäytetyö ehdottaa kehittämistoimia Laurea-ammattikorkeakoululle

YAMK-opiskelija Janica Handolin-Almgren selvitti, millaisia koulutustarpeita Laurean tulisi huomioida vastatakseen avaruusalan tulevaisuuden osaamishaasteisiin.

Kuvituskuva.

Avaruusalan osaamiselle on kasvavaa kysyntää myös korkeakouluissa. Tuore YAMK-opinnäytetyö Laurea-ammattikorkeakoulussa selvitti, millaisia koulutustarpeita Laurean tulisi huomioida vastatakseen avaruusalan tulevaisuuden osaamishaasteisiin. Opinnäytetyö esittää kehittämisehdotuksia, joiden avulla Laurea voi vahvistaa asemaansa osana kansainvälistä avaruusklusteria.

Kansainvälisyys kaipaa konkreettisia tekoja

Opinnäytetyön mukaan erityisesti ylemmissä ammattikorkeakouluopinnoissa kansainvälisyyden toteutuminen jää usein puutteelliseksi, vaikka sitä korostetaan korkeakoulun strategiassa. Tekijä kertoo päätyneensä Euroopan avaruusjärjestön ESA Academyn kansainväliseen koulutukseen vasta opintojen päättyessä, sillä opinpolku ei sisältänyt kansainvälisiä opintoja. Tämä esimerkki osoittaa, että opiskelijoilla on kiinnostusta ja motivaatiota, mutta tarvittavat rakenteet puuttuvat.

Työssä suositellaan kansainvälisyyden edistämistä kevyillä ja helposti saavutettavilla ratkaisuilla, kuten lyhyillä vaihdoilla, digitaalisilla yhteistyökursseilla tai esimerkiksi ESA Academyn kaltaisilla koulutuksilla, jotka yhdistävät monialaista oppimista ja avaruusalan asiantuntijuutta.

Ennakointimenetelmillä kohti käytännön kehittämistä

Opinnäytetyössä sovellettiin useita strategisen ennakoinnin menetelmiä, joilla koulutusideoita testattiin yhdessä Laurean asiantuntijoiden kanssa. Wind Tunneling -menetelmä toi esiin eri koulutustoimijoiden näkökulmia ja auttoi tunnistamaan kehittämiskohteita koulutussisällöissä. Opinnäytetyö osoittaa, että ennakointia voidaan hyödyntää myös uusien ja vielä marginaalisten alojen, kuten avaruusalan, koulutusavauksissa.

Opinnäytetyö esittää tilauskoulutukset varteenotettavana vaihtoehtona erityisesti silloin, kun uusien koulutusten resursointi ei ole mahdollista. Lisäksi suositellaan joustavien kansainvälisten opintomahdollisuuksien, kuten lyhyiden vaihtojen tai digitaalisten yhteistyökurssien, tarjoamista nopeasti muuttuvien alojen osaamisen tueksi. Työn tuloksia voidaan hyödyntää paitsi Laureassa myös muissa korkeakouluissa, jotka etsivät ratkaisuja uusien osaamisalueiden koulutuksen suunnitteluun ja kehittämiseen.

Avaruusstrategia edellyttää toimenpiteitä – myös ilman lisäresursseja

Vaikka koulutusorganisaatioissa vedotaan usein resurssien niukkuuteen, opinnäytetyö muistuttaa, että Suomen Avaruusstrategia 2030 edellyttää konkreettisia toimenpiteitä jo nykyisillä resursseilla. Avaruusalan osaamista tulisi sisällyttää koulutusohjelmiin strategiakauden aikana. Tavoitteet on asetettu – nyt tarvitaan tekoja.

Tutustu opinnäytetyöhön Avaruusalan tulevaisuuden koulutustarpeet Laurea-ammattikorkeakoulussa Theseus-palvelussa.

Lisätietoja:

Janica Handolin-Almgren
Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, YAMK